Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Tompa_911 skrev:är boxen dålig även på 2,0t årsmodell 98-99??
Ja, det är den. Det enklaste sättet att prova är om den smårycker vid halvgas på trean vad jag har föstått det. Sen kan tomgången dippa rätt ordentligt vid gasuppsläpp på de bilarna som har dålig box.

/Martin
Användarvisningsbild
av Tompa_911
Nu har jag hittat en som kanske kan va nåt.

Är en s40 2,0t som har gått 10300 mil och är av årsmodell 2000.

Här kommer en länk: http://www.blocket.se/vi/8321248.htm?ca=8_s

Vad tror ni kan det va nåt?
Vad ingår i Blackline paketet?

MVH THOMMY
av Kojje
Tompa_911 skrev:Nu har jag hittat en som kanske kan va nåt.

Är en s40 2,0t som har gått 10300 mil och är av årsmodell 2000.

Här kommer en länk: http://www.blocket.se/vi/8321248.htm?ca=8_s

Vad tror ni kan det va nåt?
Vad ingår i Blackline paketet?

MVH THOMMY
Den verkar helt ok priset är bra men kan nog prutas något till i blackline paketet ingår svarta strålkastarinlägg,kolfiber (look a like) mittkonsoll och fälgarna som sitter på bilen på bilden.I övrigt finns det mesta....

PS.Tänk på att Kamremmen skall bytas på 11.000 mil på årsmodell 2000 DS.
av jonnie
Hej tänkte låna tråden lite om det går för sig :oops:

Jag som Tompa_911 är sugen på en s40 2.0t. Och jag är ju helt ny i de nyare volvo modelerna.
Men som jag har fattat det så ska man se upp för de 98? Eller det är alla modelerna som man ska vara lite försiktigt med när det gäller styrboxarna?

Om man kör en m-test hos motormännen. Kollar de av de mesta som ni tar upp här? Alltså det med styrboxar och de svaga punkterna?

När inträffar de stora servicarna på ett ungefär? Eller den dyraste servicen är just kamremmen?

Så sista frågan nu :oops:
Hittade en 98 som hade gått 17.000 mil. Full service bok osv. för 58'.
Jag har själv en gammal 740 och den har nästan rullat dubbelt så mycket. Är motorerna så pass bra som i de äldre modelerna så de rullar i prencip hur långt som helst om man servar och byter olja som man ska eller ska man akta sig lite för de?

Väldigt tacksam för svar!
av Kojje
jonnie skrev:Hej tänkte låna tråden lite om det går för sig :oops:

Jag som Tompa_911 är sugen på en s40 2.0t. Och jag är ju helt ny i de nyare volvo modelerna.
Men som jag har fattat det så ska man se upp för de 98? Eller det är alla modelerna som man ska vara lite försiktigt med när det gäller styrboxarna?

Om man kör en m-test hos motormännen. Kollar de av de mesta som ni tar upp här? Alltså det med styrboxar och de svaga punkterna?

När inträffar de stora servicarna på ett ungefär? Eller den dyraste servicen är just kamremmen?

Så sista frågan nu :oops:
Hittade en 98 som hade gått 17.000 mil. Full service bok osv. för 58'.
Jag har själv en gammal 740 och den har nästan rullat dubbelt så mycket. Är motorerna så pass bra som i de äldre modelerna så de rullar i prencip hur långt som helst om man servar och byter olja som man ska eller ska man akta sig lite för de?

Väldigt tacksam för svar!
Problemet med styrboxen gällar bara 98 års modell och då oftast dom tidiga anledningen är att den styrboxen inte går att uppdatera mjukvaran i.
17.000mil är inte farligt långt är allt ok bara så priset kan du nog pruta lite på finns gott om S40 till salu och dom är inte lättsålda
Kamremmen är den stora dyra servicen bytes på 11.000 eller 12.000 mil och sedan på 22/24.000.
av jonnie
Tack kojje för svaret. Ja jag har ju ingen panik direkt. Och måste fixa med lite pengar först. Men det är bra du sa det att de är lite svår sålda och så.

Har du något hum om var priset kan ligga för en s40 2.0 med turbo kan kosta? Då årmodelen mellan 98-99 eller det är kanske svårt att säga?

Har tittat lite och här nere i skåne är de lite gnidna. Medans i göteborgs trakten så ligger priset lite lägre. Runt 50' medans här nere ligger de på runt 60' privat då.

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]