Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Drile
Hej alla Pågar och Töser. Jag tänkte att skulle byta kupéfilter på min S40 -98. Sitter den i eller under handskfacket på min modell?
Användarvisningsbild
av hixen
Lossa dom 2-3 skruvarna och kolla under skyddspanelen (pressat material). På min 02:a gjorde det så, man ser ganska tydligt om det sitter där.
av juste
Enligt tidigare diskusioner i forumet så finns det också vissa modeller som saknar kupe'filter. Vet inte hur det är med din.
av Drile
hixen skrev:Lossa dom 2-3 skruvarna och kolla under skyddspanelen (pressat material). På min 02:a gjorde det så, man ser ganska tydligt om det sitter där.
menar du handskfacket??
av flopp
På min V40 -01 sitter det under handsfacket.

2 skruvar närmst sätet. Lossa dom sen e det bara att dra skyddspanelen(pressat matrialet) mot sätet. Längst in mot motorrummet finns det en plastbit som har ett spår som du måste träffa när du sätter tillbaka skyddspanelen.

Under skyddspanelen, lite vänster om mitten, finns det en liten plastbit som ska tryckas in sen dra ett lock neråt golvet, där under finns filtret. Locket är ca 2-3 cm brett och ca 30 cm långt. Kortsida mot motorn.

Bytte på min för ca 30 min sedan, har en fråga själv på detta.

Hur ska filtret sitta?

Det är en flödes pil på filtret.
Användarvisningsbild
av hixen
Beroende på vilken sida fläkten sitter, minns inte riktigt. Men är den till vänster, ska pilen gå åt höger, alltså efter luftens riktning skulle jag tro. Mvh
av Drile
Kupéfiltret sitter inte under hanskfacket på min s40 -98. jag har letat som f'n men hittar inte den. jag läste på forumet att några s40 inte har någon kupéfilter. kanske så är fallet på min, jag undrar bara hur man får reda på om bilen har en eller inte?? är det någon som vet någon annan plats på bilen som den gömmer sig??
Användarvisningsbild
av e5frog
Du kan ju skicka ett mejl till Bilia och fråga.

Jag har konstaterat att vårt campingbord, so[…]

S40 1.8f ac problem

Kan nämna att det är samma in/utlopps di[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]