Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ch0nen
Hej,

har försökt att leta lite här på forumet men inte hittat nåt som stämmer överens med mitt problem, svårt att veta hur mer kunnigt folk beskriver det när man skall söka.

Nu till själva problemet, ibland, högst sporadiskt, när jag startar bilen (eller försöker starta bilen) så tänds strålkastare och allt vid läge II men sen när jag vrider till läge III så slocknar allt, och sen funkar det ingenting längre.
Hade samma problem i morse och då fixa jag det genom att koppla loss -poolen på batteriet och sen sätta tillbaka den direkt igen, hoppa in (då funkade innebelysningen igen) och starta, startade direkt.

Jag (som är absolut nollad vad det gäller bilar) misstänker att det kan vara så enkelt som att batteriet är kasst, men batteriet själv säger att det är i fint skick (biltema). Är det värt att kasta nån tusenlapp på ett nytt och bättre batteri, typ Varta eller så?

EDIT: gäller en v40 1.8 -00
Senast redigerad av 2 ch0nen, redigerad totalt 0 gång.
av nalle
Kanske en dumfråga,har du kollat jordkablar och jordnings punkter mellan kaross,motor och batteri det kan va så simpelt att det är lite taskig kontakt.Mvh Mats
av ch0nen
nalle skrev:Kanske en dumfråga,har du kollat jordkablar och jordnings punkter mellan kaross,motor och batteri det kan va så simpelt att det är lite taskig kontakt.Mvh Mats
Nepp, det har jag inte kollat men det kan jag kolla. Tack för tipset!
Användarvisningsbild
av volvo51
ch0nen skrev:Inget man fixar själv eller?
Jag har inte demonterat det någon gång men det är nog inte så svårt.
Om du är osäker köp rep.handboken.
Jag tror på dålig eller bränd kontakt.
av rymdblomma
Hej,

Jag antar att den inte krankar när den inte startar och da är det sannolikt nagot med immobilizern och da hjälper det nog tyvärr bara att fara till volvo. Det var ett vanligt fel pa fas1 bilar om jag inte misstar mig.

Fjäderbenslagren kan vara slut, då blir[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]