Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thomasfredriksson@home.se
Hej.

Fantastiskt kul med ett riktigt forum för oss Volvo fantaster, att jag inte hittat detta förut.

För att komma till saken. Har fått ett tickande eller knackande ljud i min V40 -96 som låter som att det kommer från det högra fram hjulet när man kör. Ljudet hörs tydligast mellan 60 och 100 kmh. Har haft bort framhjulet och tittat om det syntes nått men givetvis inte. Är emellertid ganska slitna bromsskivor och klossar som jag tänkt byta ut under sommaren men jag blir galen och oroad av detta ljud. Skulle vara väldigt tacksam för råd eller tips om vad detta kan vara.
av Kojje
Drivknut kanske? kör i låg fart och gör fulla rattutslag och se om du får oljud.
Hej igen!

Ingen som verkar ha ngn ide i följande fall. Har iallafall kollat mer själv och jag tror själv att det helt enkelt är något skräp typ rostkant el dylikt. För jag kan varken se eller känna något direkt fel någonstans i framvagnen.

Hoppas dock fortfarande på tips och hjälp.
av Perra N
Är skivorna riktigt slitna, är den inre kanten en möjlig källa till oljud, men den bör du höra om du snurrar runt hjulen för hand med. Låter som ett hjullager, men mer metalliskt, eller vad man ska kalla det.
Ska man kanske prova slipa ner inre och yttre kant för att se om det var det? Hör inte det tickande ljudet när jag snurrar det för hand men hör däremot att det (skaver) , att klossarna vidrör skivan. Tänkte att oken kanske kärvade men då borde man ju inte orka snurra hjulet för hand. Bromsskivorna verkar dock raka men slitna det är dom ju.
av Perra N
Byt skivorna och beläggen, så blir du av med problemet!
Ville bara meddela att ljudet nu är borta efter att jag skiftat från vinterdäcken till sommardäck. Ni kan tro att jag blev konfunderad över detta, har undersökt vinterdäcken men kan inte hitta någon direkt orsak. Detta har sedermera ingen betydelse eftersom jag ändå tänkt byta ut dessa till nya nästkommande vinter...

tackar iallafall alla som kommit med tips.

Hej alla hoppas på hjälp Min bil v90 […]

Framvagnsinställning själv

2-filiga vägar är bomberade dvs de lutar[…]

Fukt i ena strålkastaren

Sök på "fukt strålkastare&qu[…]

Hög framvagn biltema

Ska jag vara ärlig så bytte jag dä[…]