Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tarha1
#397159
Har läst sida upp och ner i forum, nätet men inte hittat svaret.....så jag bestämde mig för o bli medlem här!
Min V40 T4 krånglar med att motorlampan tänder sig, visar att tempen går upp till 127° för att sen visa att den är kall...Den blir inte varm! Den går inte heller att starta på en gång utan man får vänta en bra stund tills den går igång igen. Vi har lånat 2 olika kodläsare, senast nu Max Scan som visar koderna
1650
P 0172
118
172 P

Kan inte hitta koderna i Vardis...eller hur gör man??
Ni verkar vara många här som kan sådant här, så jag hoppas någon vänlig vet vad det är för sjukt med min bil... ??:-/
så kanske vi kan fixa det utan besök på verkstad...
av Tarha1
#397262
Hej igen,
det som visades var så som jag hade skrivit.... :( mysko, den första apparaten visade 1650, den var av märket Geneus (vet inte om stavning blev rätt) och den andra apparaten visade de övriga, men inte den första på 1650.
Det var bara P0172 som hade bokstav framför o sista numret efter ett P?
Vi lurar på åt att det är nån sensor till temperaturen alt nån slang som inte är tät...

Tänk vad det var bra med de gamla bilarna, bara o mecka, man såg vad som fanns under huven :wink:
Nån mer här som kanske kan lura ut koderna?

Tackar så mycket....
#397371
Hej,

Som sagt P0172 är Fuel Trim Rich och är en generisk P kod. Dom har alltid P0XXX. P1XXX är tillverkarspecifika koder. Du kan läsa mer pa till exempel http://www.obd-codes.com.

Om du har möjlighet kolla följande.

Lat bilen sta över natten. Kolla med din Scantool att motortemperaturen är samma (eller nära) utomhustemperaturen (kan skilja nagra grader). Starta och mät med din Scantool och kolla att motortempoeraturen stiger kontinuerligt tills termostaten öppnar vid ca: 85 - 90 °C.

Det later som om din motortemp sensor inte funkar och att den hänger. Därav far du startproblem eftersom startmängderna är beroende pa motorstarttemperaturen och du far en P0171 eftersom den fortfarande fetar upp när motorn är varm (jämför med choke pa en gammal bil) men tror att den fortfarande är kall.

När det gäller Scantool (felkodsläsare) finns det 2 olkia typer.

1: Generic - funkar pa alla bilar (inte bara Volvo) eftersom OBD är lagstadgat, men finns bara för emmisionsrelaterade problem (check engine) och altsa inte för andra styrenheter i bilen som ABS etc. Har själv en U581 (http://cgi.ebay.co.uk/Car-Fault-Code-Re ... 19bb4a728b) som funkar bra men det finns andra liknande som säkert ocksa funkar. Den kan ocksa läsa dom nya CAN protokellen som används i lite nyare bilar än vara V40 vilket är bra om man vill byta upp sig lite senare.

Man kan med dessa läsa felkoder, radera felkoder och MIL, läsa mätvärden (typ varvtal, bränsleadaption, motortemp etc.) och läsa Freeze Frame. Freeze framen är en dump av mätvärdena nämda ovan som sparas när felet sätts. Kan vara mycket bra vid felsökning ibland.

2: Tillverkar specifika - VADIS till exempel. Volvo har egna koder (typ ECM - 123). Med dessa system kan man normalt sett göra mycket mer men dom kostar oftast mycket mera och man far dom bara om man är aterförsäljare. För äldre Volvomodeller kan man fa tag pa Volvo FCR men det funkar bara för S/V40 FAS 1 har jag för mig (+andra äldre Volvobilar).

Jag hoppas att det har rett ut en del begrepp...
av Tarha1
#398731
:D Vi misstänkte ju nåt med temperaturen....o nu är Temperaturgivare bytt, 279:- beställdes på lilla Bensinmacken i Tegneby,Orust, fick hem den samma dag...och voilá, nu så går bilen som den ska med rätt temperatur!
Puh, alla koderna är borta, ska prova en annan läsare idag om de kommer ihåg o ta med den...för o jämföra lite mer.
Tackar!
V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]

Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par &[…]