Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roberte
Hej.

Bytte framfjädrar för ett tag sen på min S40 -99. Köpte på Biltema som skulle passa på modeller fram till maj -99, min är från mars -99. Brytpunkten mellan modellerna var samma i mekonomens katalog så jag antog att det stämde.

När jag skulle montera den nya fjädern upplevde jag det som att den var väldigt hård och att jag var tvungen att pressa ihop den mycket mer för att få på den på fjäderbenet än vad jag behövde när jag bytte bakfjädrarna för 1 år sedan. Bilen känns också högre i framvagnen efter bytet.

Någon som har en spontan tanke om detta? Har jag trots allt fått fjädrar till en senare modell? Eller beror det på att jag köpte på Biltema? Är fjädrarna på senare modeller hårdare/högre?

/Robert
av roberte
Hej igen!

Tittade en extra gång på mekonomens webkatalog och jämförde de båda modellerna. Det visar sig att den nyare modellen är både kortare och mindre i diameter än den äldre.

Kan det vara så dumt att min bil ska ha de nyare fjädrarna trots att den är från mars -99?
av Kojje
Kolla på ditt chassi nr (står på torpedväggen) är den 10:e symbolen (det är blandat siffror och bokstäver men räkna alla)ett Y är det ett Y skall du ha till den nyare modellen ibland kallad fas 1.5 annars är det den gamla som gäller.
av roberte
Kojje skrev:Kolla på ditt chassi nr (står på torpedväggen) är den 10:e symbolen (det är blandat siffror och bokstäver men räkna alla)ett Y är det ett Y skall du ha till den nyare modellen ibland kallad fas 1.5 annars är det den gamla som gäller.
Tack för det! Ska kolla upp detta.
Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]