Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Original på din är 195-65-15... är i alla så på min S40 2,0T -01
Ja jag kan intyga att det skiljer ganska mycket på 205 och 195 i bredd.
Vilken bredd du kan ha på däcken beror på vilken bredd fälgarna har. 195 eller 185 brukar inte vara något problem på 15"
av joj2
Okej, men jag fattar inte. Kanske uttryckte jag mig oklart.

Femtontummare är väl femtontummare, dvs diametern på fälgen. Det är väl bredden på fälgen/däcken som är det intressanta. Jag har alltså 205-profil på däcken idag, är det någon som tror att det går att slänga på smalare däck på samma fälgar? Själv gissar jag att ett 195-däck inte fyller ut. Fast å andra sidan är det ju bara 1 cm smalare....

Fälgarna är iofs original, men han som hade bilen förut gillade nog att ha platta bullriga däck så¨han betalade extra. Jag tänkte dock behålla fälgarna och undrar därför vilken däckprofil som passar. Bästa vore såklart 195 65 15, men passar det verkligen på en V40? ?:-/ Dessutom är ju min en fas1 med fyrhålsfälg, gissar att 195 65 15 blev väl standard först senare....
av klacken
När man köper en ny så får man välja mellan 195 och 205 breda på originalfälgarna så det är inget problem,går även att sätta 185 eller 215 på dom om man vill,det är viktigare att höjden stämmer.Här kan du kolla vilka som går.http://dack.tk/
av joj2
Oki, tack.

Det blev en uppsättning Nokian i3 195-60-15 på däckonline. Ringde för säkerhets skull gummiverkstan som ska montera (kunde så klart ha gjort det bums, men den är roligare med en tråd) och de bekräftade vad många skrivit. 195-60 passar utmärkt på originalfälgen.
Hade. 8)

Nej motorn läcker nog inte avgaser. Ljudet &a[…]

PA12 Bränslerör

Hej Någon som vet vart man kan köpa br&[…]

sen kan man ju tolka media som om att affären[…]

Hur hänger man upp avgassystemet på 2.0[…]