Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte precis en V40 2.0T, som går ojämnt på tomgång och upp till ca 2500 varv då tycker jag att den börjar gå på alla. Har kollat att det är 1:a cylindern som "spökar" (genom att ta av kontakten till spridaren när bilen är igång). Har haft stiftet uppe och det är svart och lite fuktigt, men det har gnista när man kör runt motorn (vet dock inte om den är tillräcklig). Är det vanligt att en spridare lägger av, eller någon som har en annan ide?? Tacksam för svar och funderingar..
Har precis varit ute och bytt stift, tändspolar, kablar mm fram och tillbaka, men det är fortfarande 1:ans cylinder som inte vill gå som den skall. det ända jag inte gjort nu är att kollat spridaren (eller tagit kompprov). Ska ut och skifta spridaren oxå. Återkommer i fallet..
Har varit på jobbet och gjort en vidare felsökning... Till sist kollade jag kompet och det var lika med NOLL i 1:a cylindern, så det blir väl att riva av toppen och fixa vad som nu gått sönder :-(.. Nåja, jag fick bilen billigt, så det e ju lönt att lägga ner några tusenlappar i den..
Rev av toppen idag och en avgasventil saknade ca 1/5 av "talriken".. Konstigt att det inte var något komp... Tillråga på allt så bröts en topplocksbult när jag skulle demontera toppen, så nu sitter den fint ca 3-4 cm ner i blocket. Tror faktiskt att jag ska sälja bilen som rep objekt eller reservdelsbil..
Om du tänkt sälja, kanske jag har en intressent beroende vad du vill ha och vilket skick den är i.. Hör av dig här eller via pm. Mvh Ronnie

Nej motorn läcker nog inte avgaser. Ljudet &a[…]

PA12 Bränslerör

Hej Någon som vet vart man kan köpa br&[…]

sen kan man ju tolka media som om att affären[…]

Hur hänger man upp avgassystemet på 2.0[…]