Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zpyke
Hej alla.

Undrar bara vad som händer, är det något som är fel. Ja har haft flera volvo bilar (850, s70, v70, v40). Felet blir när ja måste flytta bilen, startar den, kör en kort sträcka och sen slår av bilen. Sen kan den bli otroligt svårstartad den bara och nöter på startmotorn men vill inte starta. Har man tur kan man starta den om man trycker ner gasen fullt och försöker starta den.... Blir motorn sur som på en gammal moppe? finns det något som är fel som går att laga. Det är bara volvo bilar som hållt på så här för mig inget annat bilmärke.

MVH Peter
av Jocke71
Problemet är att lyftarna tappar trycket så ventilerna inte öppnar tillräckligt mycket för att släppa in luften. Längesen du bytade olja? Gammal olja kan förvärra problemet. Man kan inte starta en volvomotor kall flera gånger på raken utan att köra den någorlunda varm. Måste du flytta bilen en kort sträcka så håll 2500varv några min innan du stänger av den så kan det hjälpa.
av juste
Jocke71 skrev:Problemet är att lyftarna tappar trycket så ventilerna inte öppnar tillräckligt mycket för att släppa in luften. Längesen du bytade olja? Gammal olja kan förvärra problemet. Man kan inte starta en volvomotor kall flera gånger på raken utan att köra den någorlunda varm. Måste du flytta bilen en kort sträcka så håll 2500varv några min innan du stänger av den så kan det hjälpa.
Låter intressant!
Vill du förklara det lite närmare. Varför "tappar lyftarna trycket"?
av Jocke71
Troligen för att dom inte orkar hålla trycket när dom börjar bli gamla. Min gamla 850 kan ticka några sek när det är kallt ute tex. Anser det är normalt på en gammal bil. När oljan är kall så är den tjockare och kan inte alltid fylla lyftaren direkt. Har varit ute för att bla 850 bilar har tappat trycket helt och när man kör på starten så låter det som om kamremen är av dvs ingen kompression. Håller man full gas så brukar dom puffa igång efter några långa startförsök. Kanske det är konstruktionen på volvos lyftare som är lite knas. Audi VW har liknande problem...fast dom brukar inte sluta ticka. Volvos problem är ju att lyftarna töms på olja troligen pga slitage.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Är det en allmän fråga som inte gäller en viss bilmodell? I så fall flyttar jag till allmän bildiskussion.
Vore bra om du kunde förtydliga rubriken så att den följer forumsreglerna också.
Användarvisningsbild
av CarMan
lyftarna öppnar alltid, det är mekansikt så långt att dom alltid öppnar.
men det kan hända att dom öppnar för mycke, o då fpr du ingen komprision.

har du rätt olja & byter den med rätt intervall?
av kajan63
ett liknande fel har uppstått på min v40 t4-98.startade bilen.flyttade den 5 meter.slog av och upprepade proceduren efter 20 minuter.den sparka igång.men nu är den stendöd.drar runt men tänder inte.till saken hör att det saknades 2 liter olja i motorn.kan det vara så att det har med ventiltryckarna att göra?att de öppnar för lite?
av kajan63
hällde i 2 liter olja. motorvärmare i 3 timmar.gasen i botten+ett hjälpstartbatteri på 100A .voila . spinner som en katt nu.kan hända att det var nåt med dessa ventiltryckare som inte öppnade tillräckligt. tack ni grabbar på forumet som ger tips.

Nej motorn läcker nog inte avgaser. Ljudet &a[…]

PA12 Bränslerör

Hej Någon som vet vart man kan köpa br&[…]

sen kan man ju tolka media som om att affären[…]

Hur hänger man upp avgassystemet på 2.0[…]