Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av amazon
Anliggande bakbroms på Volvo S/V40 1999 års modell.

Fråga 1. Kan man få bort att bromsarna ligger an genom att ta ur bromsklossarna och sedan skruva kolven ut och in några gånger? ’För trycka med en stor polygrip går väl inte??

Fråga 2 . Kan någon i Nordiska X40-klubben med erfarenhet av bromsarna berätta hur jag praktiskt skall göra för att få bakbromsen att inte ligga an längre.

Fråga 3 . Det står i Haynes Gör-det-själv-handbok att man måste byta bromsokens styrspindelbultar varje gång de skruvas loss. Det betyder att man måste köpa nya bultar varje gång man byter/har ute bromsklossarna. Behövs verkligen bultarna bytas? Kan jag inte återanvända bultarna om de inte ser rostiga ut?

Så här är det.
Då jag skulle byta till dubbdäcken igår och hade bakvagnen upphissad så kände jag att på höger bakhjul låg bromsen på och det gick trögt att vrida runt hjulet.
Handbromsen var helt nere, frisläppt. ( Motstånd då jag drar i den först vid 4-5 hacket så handbromsen kan jag räkna bort som orsaken till anliggande bakbroms
).
Jag köpte bilen för 3 månader sedan och då hade bilfirman precis nybesiktigat bilen utan anmärkning. Själv är jag förvånad över att bromsarna ligger an så mycket redan efter 3 månader.

Tidigare hade jag en Volvo 740 och skötte alltid bromsarna själv. Blev det anliggande bromsar på den bilen så brukade jag ta bort bromsklossarna och sedan växelvis trycka in kolven med en stor polygrip respektive trycka ut den genom att trycka på bromspedalen. Eventuellt behövdes även ibland lite 5.56 innanför dammgummitätningen.

Nu har jag läst i Haynes Gör-det-själv-handbok att V40-an har en annan typ av bromskolvar än Volvo 740-an och som skall SKRUVAS? Detta är nytt för mig.

PÅ TISDAG KVÄLL SKALL JAG HISSA UPP BILEN OCH FÖRSÖKA LÖSA PROBLEMET.
SÅ JAG ÄR TACKSAM FÖR ALLA TIPS FÖRE TISDAG KVÄLL./ PETER

PS. jag har köpt Biltemas bromsverktyg för att skruva bromskolvarna med.
av andezon
Det kan räcka med att plocka bort bromsklotasrna och rengöra/smörja dem någon klots kan har fastnat.

om det är bak du menar ska du på inga vilkor trycka in och ut kolven med en polygrip, det sitter skruvok bak så du måste skruva in kolven

men prova att ta bort oken och kolla om klotsarna sitter fast.

Du behöver inte köpa nya skruvar till oken, det sitter låsvätska på skruvarna och det är en rekomendation att man ska byta dem men det behöver du inte.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Räkna inte bort handbromsen heller, den är inbyggd i oket. (Det är handbromsens självjustering som gör att du måste skruva in kolven.) Vajern eller armen på oket kan kärva, kolla så armen går tillbaka till sitt stopp. Men som andezon sa, det troligaste är att det bara är klossarna som är fastrostade.
Användarvisningsbild
av Mysko
Sparkz skrev:Räkna inte bort handbromsen heller, den är inbyggd i oket. (Det är handbromsens självjustering som gör att du måste skruva in kolven.) Vajern eller armen på oket kan kärva, kolla så armen går tillbaka till sitt stopp. Men som andezon sa, det troligaste är att det bara är klossarna som är fastrostade.
Hur kör folk? Iofs inte samma bil, men på min 850 så finns det inte en rostfläck bak på skivorna. Har hört att detär vanligt. Men inte på min. Hat iofs en ajtåmat, då bromsar man ju mera.
av corvette
Bytte precis klossar bak på en s40. Det var ingen kul historia.. Har specialverktyg för att skruva in kolven..men hur i h...vete ska man få bort (vika ut oket) på bästa sätt.??? Pga att skivorna är använda.. så blir det ju en kant längst upp som klossarna ska över...om man inte kan presssa ihopp okkolven så är det hopplöst att vika ut oket. kolven rör sig inte en mm hur man än gör.... använde lite våld för att få bort klossarna.. Väl när klossarna var borta rengorde jag glidytornamm och skruvade in kolven.. dit med de nya klossarna... men oket kärvar lite än då.. ligger på lite grann... har väl inget val..det är väl bara renovera eller byta ok... ( skivorna var inte helt slut 11 mm kvar.. rekomendationer är väl attt byta när det är 9.5 mm kvar tror jag). / A

Jag skaffade dessa produkter då jag läs[…]

Aktivera "serviceplanering" i instä[…]

Fick saken avhjälp efter att verkstaden monte[…]

Bilen går lite ojämnt på tomg&ari[…]