Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RedS40
Bilen hade borjat hacka nar jag la i 2an och tryckte gasen i botten. Motorn kunde ocksa lagga av nar jag till exemple stannade for rott ljus m.m.
Den rykte ganska rejalt (vit rok) ocksa men eftersom det varit kallt tankte jag inte sa mycket pa det.

Eftersom dessa ar ganska tydliga tecken pa att gasspjallet/spjallhuset behover en genomgang tankte jag att jag skulle dokumentera rengoringen.

Under denna kapa sitter spjallet, kapan sitter fast med en kryss skruv. Skruva bort kapan och for undan lustslangen (stora svarta slangen som kommer i fran hoger i bilden). Luftslangen sitter med en ringklamma med ett vanligt skruvhuvud. Du behover inte ta bort nagot annat.
Bild

Som ni ser att det ganska ackligt i spjallet
Bild

Narbild
Bild

Titta aven in i luftslangen
Bild

For att gora rent, kop spray for spjallhusrengoring/forgasarrengoring.
Ta bort luftslangen sa du kommer at spjallet.
Spraya rikligt med specialsprayen och torka av med papper sa mycket du kan.
Var forsiktig sa du inte far spray pa dig eller pa lacken, hanskar galler.
Nar det varsta ar borta, ta en gammal tandborste och gno, spraya lite da och da.
Nar allt ar sa rent det gar, satt ihop allt och ta bilen pa en langtur.
Vips, ingen mer rok eller hackande :D
av juste
Hmm, vet inte om jag fattar det här riktigt, men var kommer den där äckliga sörjan ifrån? Den grova slangen kommer väl från luftrenaren och på andra sidan spjället sitter väl insprutningssystemet?
Användarvisningsbild
av Fisch
Det är kondens blandat med motoroljan. Det trycks upp genom oljeavskiljaren mot spjället på grund av luftens riktning. Så där blir det efter mycket korta sträcker när motorn inte hinner bli varm, oljan får alltså aldrig någon chans att koka ur kondensvattnet som bildas.

Det går en slang från oljefällan som sitter under insuget upp till det grova röret.Du ser den på första bilden och andra bilden.

Att tex läcker avgaser

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]