Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan igen.

Jag frågade lite om bränsleförbrukningen i en annan tråd och kan konstatera att min ligger myyyycket högre än det och det är som jag befarar, antagligen något som inte är rätt.

Jag hörde av en bekant att man kan sätta en täck-skiva framför kylaren då jag mer eller mindre uteslutande kör små korta sträckor och på så sätt motorn bli varmare och därmed inte "choke" så länge.

Jag klippte till en bit, och körde en runda på runt 8km och yttertemp runt +/-0*C , jag hade ett stadigt öga på temperaturmätaren, jag har inte den digitala, utan den som är med visare och visaren är ungefär på 25-30% "upp" så att säga, mellan hälften och inget, det har den även varit innan, oavsett om jag kört fem minuter eller två timmar.

Hur som helst, efter dessa 8km så går jag ur bilen, känner försiktigt på kylaren om den är varm, förväntar mig inte att den är stek-het, men iaf ljummen, den är inte ens det, nästan kall. Jag känner och "ingående" (övre ingång vänster sida kylaren) är lite mindre än ljummen, kände sedan på den "utgående" som sitter på högersida nere som man knappt kommer åt, känner på den slangen och den är nästan kall.

I Kupén så är värmen inte brännhet, men den blir varm iallafall, oavsett om reglage är på AC eller inte. Jag har även testat alla olika reglageinställningar som varmt, kallt, auto etc etc

Hur som helst, nu undrar jag lite om vad ni skulle tro om mitt konstiga fel med bilen skulle kunna bero på?? KAN det vara så att motorn som sagt inte blir varm och därför den dricker som ett helvete (runt 2L milen endast stadskörning, snittar på runt 1 1/2L/mil och aldrig under 1.2 L/mil och jag kör LUNGT). Jag tänker vidare, för OM det vore så att termostaten inte öppnar, då borde ju tempmätaren sticka upp i toppen för att det blir varmt som fasen (för visst sitter tempmätaren INNAN dess att den släpper vattnet (för mig den sitter vid vattenpumpen) (btw, det är vatten pumpen Gerd, det är vatten pumpen Gerd.....)).

Det är vatten i kylaren, detta har jag kollat, den tar inte olja, så ringarna är inte anmärkningsvärt dåliga, ingen olja i vattnet så att toppackningen läcker är liten risk, så vad tusan kan det vara??

Som jag skrev i en annan tråd, så hade jag fått fel-Kod "minnes förlust" och jag vet i tusan om det kan vara något sådant nu igen. Jag vet att vid ETT tillfälle så var bilen NÄSTAN död (kunde öppna centrallåset på fjärren dock), men fick ha startbatteri att dra igång den med. Men inte ska väl motorn tappa minnet, för att den går ner sig några timmar på batteriet på det sättet, eller??

Jag tackar verkligen för svar, gärna lite ingående, har verkligen kört fast nu:( Är nästan på väg att göra mig av med bilen, men den är väldigt fin annars, trots sina 25500mil, så är det hel-skinn (från 00´a), extra uppsättning däck, sommardäck på ALU samt M+S också på ALU, ACC som funkar etc etc etc, MEN som dricker som f-n.

Tacksam för svar.
Om motorn inte blir varm så brukar det vara termostaten som är boven i dramat, en tidigare bil till mig var det själva termostat huset som hade blivet defekt och den var öppen hela tiden.. Gick aldrig riktigt upp till mitten på tempmätarn, värme kom i kupén men efter ett bra längre tag än vanligt. Kan ju vara så att det har blivet något fel och den låser sig i öppet läge och pumpar runt kylvatten som nyss passerat kylarn och vanlig motortemp ej kan uppnås.

Visst drar en kall bil mer bensin, men under 1.2 L milen borde du komma under även då på lansvägskörning. Har ej jättemycket erfarenhet av dessa bilar, men som sagt, enligt mig tror jag det kan vara termostaten som är defekt.

Hoppas det var till någon hjälp, lycka till!

Ronnie
förutom termostaten. har du koll på följande?
däcktryck - ha lite mer än rekommenderat för mindre förbrukning
service (luftfilter tändstift mm)
att inga bromsar ligger mot
osv osv

Bytte min termostat igår och har nu bättre värme i motor och kupé men vet inte om min förbrukning är lägre än...
Shift skrev:Min förbrukning sjönk drastiskt när jag bytte ut defekt termostat.

Okej, men blev den inte alls varm i kupén innan eller blev den lite varm men inte sådär jätte varm?? Min blir alltså varm någorlunda och väldigt fort, nog den snabbaste bilen jag haft som man kännt värme så pass fort, några minuter, MEN kylarens in och ut gående slangar är knappt varma, utgående är inte alls varm, nu pratar vi när jag kört runt en Mil ungefär i 0 gradigt värme, MEN den borde bli så pass varm att den öppnar om det nu inte är något fel på termostaten.

Btw, är den lätt att byta på denna bilen, 2.0 L ingen turbo. Det är väl bara att först dra av skyddskåpan, sedan där utgående slangen sitter, lossa de två skruvarna som ser ut att vara insex eller torx, två stycken, kanske tre, såg inte så noga, sedan sitter den väl där under??

KAN det vara så att vattenpumpen är kass??
Visst blev min varm, men inte "jättevarm", vid nollgradigt.

Det är jättelätt att byta, två torx bara. Jag skulle byta termostaten till att börja med, i alla fall öppna upp huset och kolla så att allt verkar ok. Om inte det funkar så får du gå vidare i felsökningen. Vattenpumpen är ju lite krångligare att byta, så jag skulle börja med termostaten.
Shift skrev:Visst blev min varm, men inte "jättevarm", vid nollgradigt.

Det är jättelätt att byta, två torx bara. Jag skulle byta termostaten till att börja med, i alla fall öppna upp huset och kolla så att allt verkar ok. Om inte det funkar så får du gå vidare i felsökningen. Vattenpumpen är ju lite krångligare att byta, så jag skulle börja med termostaten.

Okej, men blev den inte alls varm i kupén innan eller blev den lite varm men inte sådär jätte varm??
Går inte tempmätaren upp till mitten så är nog termostaten trasig.
Innan motorn uppnått full värme så brukar det ju bli lite varmt.

Vet inte hur varma slangarna borde kännas. Har du en bra termostat så skall ju inte kylarslangarna bli varma förens motorn nästan uppnått korrekt temp.
Är termostaten trasig så att den står öppen hela tiden så bör de ju åtminstone bli lite ljumna. I alla fall den övre.

Ta bort kåpan över motorn och lägg[…]

Det amerikanska företaget Lyten köper No[…]

Srs

Hej alla har en v70n från 01 en vecka efter […]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 o[…]