- mån 18 jan 2010, 01:08
#368142
Hejsan igen.
Jag frågade lite om bränsleförbrukningen i en annan tråd och kan konstatera att min ligger myyyycket högre än det och det är som jag befarar, antagligen något som inte är rätt.
Jag hörde av en bekant att man kan sätta en täck-skiva framför kylaren då jag mer eller mindre uteslutande kör små korta sträckor och på så sätt motorn bli varmare och därmed inte "choke" så länge.
Jag klippte till en bit, och körde en runda på runt 8km och yttertemp runt +/-0*C , jag hade ett stadigt öga på temperaturmätaren, jag har inte den digitala, utan den som är med visare och visaren är ungefär på 25-30% "upp" så att säga, mellan hälften och inget, det har den även varit innan, oavsett om jag kört fem minuter eller två timmar.
Hur som helst, efter dessa 8km så går jag ur bilen, känner försiktigt på kylaren om den är varm, förväntar mig inte att den är stek-het, men iaf ljummen, den är inte ens det, nästan kall. Jag känner och "ingående" (övre ingång vänster sida kylaren) är lite mindre än ljummen, kände sedan på den "utgående" som sitter på högersida nere som man knappt kommer åt, känner på den slangen och den är nästan kall.
I Kupén så är värmen inte brännhet, men den blir varm iallafall, oavsett om reglage är på AC eller inte. Jag har även testat alla olika reglageinställningar som varmt, kallt, auto etc etc
Hur som helst, nu undrar jag lite om vad ni skulle tro om mitt konstiga fel med bilen skulle kunna bero på?? KAN det vara så att motorn som sagt inte blir varm och därför den dricker som ett helvete (runt 2L milen endast stadskörning, snittar på runt 1 1/2L/mil och aldrig under 1.2 L/mil och jag kör LUNGT). Jag tänker vidare, för OM det vore så att termostaten inte öppnar, då borde ju tempmätaren sticka upp i toppen för att det blir varmt som fasen (för visst sitter tempmätaren INNAN dess att den släpper vattnet (för mig den sitter vid vattenpumpen) (btw, det är vatten pumpen Gerd, det är vatten pumpen Gerd.....)).
Det är vatten i kylaren, detta har jag kollat, den tar inte olja, så ringarna är inte anmärkningsvärt dåliga, ingen olja i vattnet så att toppackningen läcker är liten risk, så vad tusan kan det vara??
Som jag skrev i en annan tråd, så hade jag fått fel-Kod "minnes förlust" och jag vet i tusan om det kan vara något sådant nu igen. Jag vet att vid ETT tillfälle så var bilen NÄSTAN död (kunde öppna centrallåset på fjärren dock), men fick ha startbatteri att dra igång den med. Men inte ska väl motorn tappa minnet, för att den går ner sig några timmar på batteriet på det sättet, eller??
Jag tackar verkligen för svar, gärna lite ingående, har verkligen kört fast nu:( Är nästan på väg att göra mig av med bilen, men den är väldigt fin annars, trots sina 25500mil, så är det hel-skinn (från 00´a), extra uppsättning däck, sommardäck på ALU samt M+S också på ALU, ACC som funkar etc etc etc, MEN som dricker som f-n.
Tacksam för svar.
Jag frågade lite om bränsleförbrukningen i en annan tråd och kan konstatera att min ligger myyyycket högre än det och det är som jag befarar, antagligen något som inte är rätt.
Jag hörde av en bekant att man kan sätta en täck-skiva framför kylaren då jag mer eller mindre uteslutande kör små korta sträckor och på så sätt motorn bli varmare och därmed inte "choke" så länge.
Jag klippte till en bit, och körde en runda på runt 8km och yttertemp runt +/-0*C , jag hade ett stadigt öga på temperaturmätaren, jag har inte den digitala, utan den som är med visare och visaren är ungefär på 25-30% "upp" så att säga, mellan hälften och inget, det har den även varit innan, oavsett om jag kört fem minuter eller två timmar.
Hur som helst, efter dessa 8km så går jag ur bilen, känner försiktigt på kylaren om den är varm, förväntar mig inte att den är stek-het, men iaf ljummen, den är inte ens det, nästan kall. Jag känner och "ingående" (övre ingång vänster sida kylaren) är lite mindre än ljummen, kände sedan på den "utgående" som sitter på högersida nere som man knappt kommer åt, känner på den slangen och den är nästan kall.
I Kupén så är värmen inte brännhet, men den blir varm iallafall, oavsett om reglage är på AC eller inte. Jag har även testat alla olika reglageinställningar som varmt, kallt, auto etc etc
Hur som helst, nu undrar jag lite om vad ni skulle tro om mitt konstiga fel med bilen skulle kunna bero på?? KAN det vara så att motorn som sagt inte blir varm och därför den dricker som ett helvete (runt 2L milen endast stadskörning, snittar på runt 1 1/2L/mil och aldrig under 1.2 L/mil och jag kör LUNGT). Jag tänker vidare, för OM det vore så att termostaten inte öppnar, då borde ju tempmätaren sticka upp i toppen för att det blir varmt som fasen (för visst sitter tempmätaren INNAN dess att den släpper vattnet (för mig den sitter vid vattenpumpen) (btw, det är vatten pumpen Gerd, det är vatten pumpen Gerd.....)).
Det är vatten i kylaren, detta har jag kollat, den tar inte olja, så ringarna är inte anmärkningsvärt dåliga, ingen olja i vattnet så att toppackningen läcker är liten risk, så vad tusan kan det vara??
Som jag skrev i en annan tråd, så hade jag fått fel-Kod "minnes förlust" och jag vet i tusan om det kan vara något sådant nu igen. Jag vet att vid ETT tillfälle så var bilen NÄSTAN död (kunde öppna centrallåset på fjärren dock), men fick ha startbatteri att dra igång den med. Men inte ska väl motorn tappa minnet, för att den går ner sig några timmar på batteriet på det sättet, eller??
Jag tackar verkligen för svar, gärna lite ingående, har verkligen kört fast nu:( Är nästan på väg att göra mig av med bilen, men den är väldigt fin annars, trots sina 25500mil, så är det hel-skinn (från 00´a), extra uppsättning däck, sommardäck på ALU samt M+S också på ALU, ACC som funkar etc etc etc, MEN som dricker som f-n.
Tacksam för svar.