Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mimir
Skulle plocka ut bogserlinan från förvaringen vid reservhjulet i min V40 (modellår 99). Upptäcker att det är fullt med is runt hjulet. Det måste alltså ha läckt in vatten på något sätt. (Nej, jag har inte spillt ut en dunk eller så :wink: )
Någon som har en idé hur/var det kan läcka in? Det ser ut som om det kommer "uppifrån" eftersom det var lite is på mattans högra sida också. (Har inte sett det tidigare eftersom jag har en gummimatta som täcker hela bagageutrymmet.)
av mattiasg
det kan vara runt bakljusen men också i den metallskarv om ser "svetsad" ut i överkant på bakluckan.

det ser ut som om det är tätt men kan vara en källa för läkage.
av vedhuggarn
Har exakt samma problem med min V40 -98. Har inte hittat källan till detta. Upptäckte det under höstens regnperiod. Jag tänkte att jag skulle svetsa en plåt där under våren. Under vintern tänkte jag att det är fruset.
av N0RBERG
Är oftast bakljusrampen som är sprucken eller sitter otätt, då det kommer in vatten i v40. Så kolla att du inte har sprickor osv i bakljusrampen och bakljusen. Kolla även tätningarna och att allt sitter ordentlig.
av mattiasg
mattiasg skrev:det kan vara runt bakljusen men också i den metallskarv om ser "svetsad" ut i överkant på bakluckan.

det ser ut som om det är tätt men kan vara en källa för läkage.
Jag menar inte en skarv som är på luckan utan på taket, under luckan. I förlängningen av "dropplisten". det vecket ser tätt ut men det akn läcka ganska mycket. Låter ganska troligt då du sa att mattan på högersidan var fuktig...

/M
Användarvisningsbild
av Koivu
På min V40-99:a läckte det från gummilisten som tätar mot bagageluckan. Den hade spruckit lite och vatten trängde sig genom på nåtkonstigt sätt. Vatten har ju tendens att kunna krypa uppåt (med tanke på att där är en plåtfals som man klämmer listen runt) och över falsningenoch in i kupén.
Köpte en begagnade list pås kroten, klämde på den och alltär torrt igen.Har tom provat med högtryck och det är torrt.
Kolla runt hela liste. Om den är sprucken nånstans, kan det vara orsaken.

//Janne

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]