Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vedhuggarn
Hej,

jag vet inte om det finns en sådan här tråd här, har letat bland fläktar men hittar inte svaret på min fråga. Jag har en Volvo v40 -98 års modell och det kommer bara snö ur mina fläktar. Det sprutar små små snöflingor ur dom. Ingen värme eller så, bara små snöflingor. Vad kan det vara för fel tror ni?

mvh Vedhuggarn :cry:
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Lade till bilmodell i rubriken.
Användarvisningsbild
av Fisch
Det sitter två olika fläktar på en v40, kyl- och kupéfläkt. Men jag antar att det kommer snöflingor genom dina utblås i kupén?
Användarvisningsbild
av hebbe
kan vara att ac står på hela tiden och ger full effekt, hade det på min s40 -96. fick byta nån magnetkoppling eller liknande.
av vedhuggarn
Ja det kommer ur fläktarna inne i kupén. Mina arbetskamrater har olika förslag. Det ena är att termostaten är ur funktion och det andra att AC vätskan inte är som den ska. Kylarvätskan eller kylarglykolen är helt grön. Det är mycket underligt tycker jag. Hur byter jag en magnetkoppling?
Användarvisningsbild
av johnnype
Om det bara kommer "snö" ur mittenventilerna så kanske du skulle ändra reglaget från Blått till Rött. (friskluft till "värmd" luft).

Annars kanske du har något problem med ditt kupéfilter om det kommer ur alla luftblås?
av kire1111
Antagligen kommer det in snö utifrån pga, att du inte har fullgod motortemp i bilen, det leder till minskad värme till kupen. Jag skulle byta termostat för att få rätt motortemp/arbetstemp, hade precis samma problem. Och glykolen har en grönaktig färg, tror den kan vara i andra färger med. Rätt mig om jag har fel. Du ska vara mer orolig om det bara är vatten i kylaren.... ;-//
av vedhuggarn
Tack snälla för alla tips. Jag skall byta termostat omgående. För kallt är det. Isbildning på inner rutorna under körning är livsfarligt. Tack än en gång!

Mvh Vedhuggarn :D
av vedhuggarn
Nu är termostaten bytt och det strömmar skön värme ur fläktarna igen! Kostade mig 170 kronor att köpa ny och lite skit under naglarna. Tack ska ni ha alla! :D

Mvh Vedhuggarn

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]