Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av e5frog
Har ingen kabel till Calix-uttaget för motorvärmaren på min V40 -00, så jag har letat runt lite, antagligen blir det bud på Tradera men jag ska höra med de lokala bilskrotarna imorgon om det finns kabel till vettigt pris.

Började söka efter resterande delen - anslutning för kupévärmare, saknas tyvärr i min bil och vad jag har kunnat söka reda på så verkar originalkitet vara prisvärt men jag har inte hittat något exakt pris på det. Någon som vet?
Dylika kit kostar runt 599/649 kr på Biltema eller 642/692 kr på Mekonomen, det avser de två alternativen med sammanlagt 1,5 eller 2,5 m.

I mitt sökande så hittade jag även denna instruktion:
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... 8ea2403727

Vilket så vitt jag kan se verkar vara rätt för min bilmodell, inte så lätt att veta när de kallar den för "Car" bara.
Jag tycker det verkar stämma med bilderna iaf.

Det jag är mest rädd för är att inte få till hålet rätt i sidopanelen, inte så kul om man råkar få en glipa på endera sidan med ett par millimeter...
Användarvisningsbild
av e5frog
Biltema har egen variant på sina kontakter så deras grejor passar inte med Calix-prylarna i min bil.

Frågade på Bilia idag vad deras kit kostade, 790 kr skulle det gå på till min -00:a. Man kanske ska spara lite pengar o handla Calix prylar på Mekonomen istället? Var på Mekonomen idag och köpte en kabel: vägguttaget -> motorvärmarkontakten. Skulle gå på 300 kr men jag har lite rabatt så det blev 245 kr, orkade inte vänta ut auktionerna på Tradera och de lokala bilskrotarna hade inga till övers...

Sådan här:
Artikelnr: 27-MS2.5
Artikel: Anslutningssladd
Benämning: Mini-kontakt
Fabrikat: 2,5 m
Fabrikat: Calix
Info: Calix
Pris: 300.00 kr

Handlar man på Mekonomen så behövs en förgrening, en kabel på 1,5m (eller 1m räcker kanske, någon som vet vilken längd det ska vara?) och uttaget samt diverse monteringsmateriel som man väl har det mesta av redan.

Dessa prylarna alltså:

Artikelnr: 27-KVU303
Artikel: Kupéuttag
Benämning:
Text: Calix
Info: Ljusgrå
Pris: 110.00 kr

Bild

och...

Artikelnr: 27-SK1.0
Artikel: Skarvkabel
Benämning:
Fabrikat: 1 m
Pris: 209.00 kr

Bild

Alternativt:

Artikelnr: 27-SK1.5
Artikel: Skarvkabel
Benämning:
Fabrikat: 1,5 m
Pris: 239.00 kr

... och den oumbärliga:

Artikelnr: 27-GU403
Artikel: Grenkontakt
Benämning:
Fabrikat:
Info: Grenkontakt "Y"
Pris: 155.00 kr

Bild

Totalt 474 kr med 1 m kabeln, 504 med 1,5 kabeln.
Det är väl ändå samma grejor (Calix) som Volvo har och är man händig och har nödvändig monteringsmateriel så blir det väl ett billigt alternativ.

Det enda som inte följer med är de där ihophållargrejorna (locking sleeves) som man ska klämma över skarvarna så att de inte lossnar från varandra, vet inte om de finns att köpa lösa. Vad jag kunde se på min bil så sitter det iaf en här:
Bild

Någon som är duktigare än jag på att söka på Mekonomens sida?

Det blir billigare än att köpa deras kit, och ännu billigare än att köpa från Volvo/Bilia:
Artikelnr: 27-GL2.5
Artikel: Grenledningsats
Benämning:
Fabrikat: 2,5 m
Info: Komplett sats med 1.0 m + 1.5 m.
Pris: 692.00 kr

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]