Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av badbollen
Hej Har en Volvo V40 1999 årsmodell När jag försöker starta den så tickar det till i motorn och inget mer händer :-( Nu undrar jag om någon vet vad detta kan vara ??

:(
Användarvisningsbild
av hixen
Som kojje skriver, det är inte tillräckligt ström i batteriet är det mest troliga nu när det är kallt. Som följd till detta blir nog i värsta fall ett nytt, för samma fel uppstår när bilen bara stått över natten igen. Har vatt med om detta flera ggr, och har alltid varit dåligt med ström som vatt problemet.

/God Jul! Ronnie
Användarvisningsbild
av Esa_finnen
Jag hade samma problem som du.
Provade starthjälp och den gick igång direkt.
Bytte batteri och har inte hänt igen sen dess.
Även om du har nytt batteri, prova med starthjälp, funkar det så är det tyvärr batteriet.
av N0RBERG
Ja, det låter definitivt som att startmotorn inte får tillräckligt med ström. Testa starthjälp eller ladda upp batteriet. Kan ju vara så att det är något fel på nya batteriet. Inte alls omöjligt. Eller att du har något som tjuvdrar ström.
av juste
Om kablarna dåliga eller inte tillräckligt åtdragna eller oxiderade, mao dålig kontakt mellan batteri och startmotor (det gäller även jordanslutningen) så kommer inte tillräckligt mycket ström fram, även om du har ett bra batteri. Startmotorn drar VÄLDIGT MYCKET ström och om den inte får vad den behöver så sjunker spänningen vid startmotorn och den orkar inte.
av beije
blinkar immobilizer-lampan? Har haft samma problem denna vinter, att bilen bara tickar till engång när man försöker starta den, provade med båda nycklarna och felet kvarstod.
jag märkte sedan att ifall man sätter i nyckeln vrider till steg 1 och väntar ett par sekunder och sedan startar så då fungerade varje gång.

I mitt fall är det iaf. "startlås-antennen" som håller på att ge upp.
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]