Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Jag är ny här. Har en t4 98 som är en riktig långmilare 30600 mil! Den går bra och känns fortfarande pigg, den är servad på volvo hela tiden. Nu till problemen:

Motorn har fått ett lite oroväkande ljud, den tickar högt eller knackar. Det spelar ingen roll om motorn är varm eller kall. Det är inget högt ljud men det hörs även med huven stängd. Bilen kan även vara lite svårstartad i bland, den startar alltid men det kan ta ungefär dubbelt så lång tid som normalt (när jag kör startmotorn).

Bilen går som sagt bra, det är bara att jag blir orolig över missljudet :cry:.

Är det någon kompetent människa som kan ge mig ett bra tips på vad det kan vara?

Tacksam för svar // fng77
Spridarna avger sig en "tickande" ljud, men kanske det är ventilerna som knackar, alternativt lyftarna. Finns säkert någon tråd om detta, testa och sök!

Lycka till / Ronnie
Tack för svaret!

Jo jag har redan kollat igenom forumet och det finns liknade problem. Jag har dock inte hittat någon som beskrivit det som fallet är med min bil, att det hela tiden "slamrar" eller tickar. De flesta skriver att det blir bättre när den blir varm osv.

Min låter exakt likadant hela tiden och jag skulle gärna vilja ha tips på vad man kan göra, då jag brukar försöka laga bilen själv (i den mån det finns kunskap). En del skriver att det kan hjälpa att byta olja, nån att det kan hjälpa med en engine-flush, jag vet inte riktigt var jag ska börja och jag vill ju inte göra det värre....

Mvh //
nånstans på forumet finns ett filmklipp där man hör ljudet från en trasig CVVT, lysna på det o jämför om det är samma ljud, jag tror nämligen att det är den som låter på din bil.
frekvänsmässigt kan ljudet låta olika på olika bilar

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]