Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen kan under körning, men oftast direkt efter start börja gå orent. Som den misständer. DSA lampan tänds. Man ser tydliga indikationer på oren gång då bränsleförbrukningen flyger upp på 2,5 liter milen.
Men problemet kvarstår inte mer än ett par minuter, sen helt plötsligt börjar den gå rent igen. Och vrider man om tändningen så är DSA lampan släckt. Sen helt plötsligt kan cirkusen starta igen.

Jag har ingen tillgång till obd eller liknande men om någon har någon erfarenhet kan ni hojta till.
Tack på förhand
Användarvisningsbild
av vetten
Ja det finns ju mycket som kan falera på moderna motorer, men det är alltid bra om man kan få ut felkoder eftersom det oftast blir billigare än att börja byta ut del efter del för att lösa problemet, men ett litet tips ändå så kan det vara lambdan som felar, men det är bara en vild gissning från mej.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jo symptomen kan tyda på lambdasond. Sen finns det ju inte bara en utan två stycken.
Men i så fall är det märkligt att DSA-lampan tänds och inte motorlampan.

Men som Vetten säger så är det nog bäst att kolla felkoder.
Visst kan det va någon av lambdasonderna. Men jag tänkte bara jag skulle slippa åka in till någon skäggig sur farbror på volvo och betala 800 för en "felsökning"... Vet inte någon här i närheten som har en odb att låna för en billig peng. Men om någon av er vet, tell me... Bor i Helsingborg
V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]

Helljussignal V50

Hjälp!! Var kan man enklast ansluta för […]

Jag har i många år haft en Festo kemik[…]

Ad-blue trix?

Då kanske det finns nåt att häll[…]