Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hixen
Har nu i dagarna planerat att köpa en s40 t4, tanken är den att utrusta den med ett steg 3 trim.

Mina frågor till er som är mer van vid denna bilen är:

* Är det svårt, eller kanske tom omöjligt att få ett JT 3 tums helsystem att passa utan vibrationer? och hur blir det med lambda sonden vid katten?

* Steg 3 från Autotech, driftsäkert? Jag menar iform av massa blinkande lampor osv..

Tack på förhand!

Ronnie
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Förtydligade rubriken.
av Kojje
Känner ett par stycken med JT som fått till det riktigt bra men känner även dom som inte är nöjda så det är nog lite tur och träff jag körde med JT främre rör och sedan fertitta efter katten funka fin fint.Steg 3 från autotech skulle jag vilja säga var driftsäkert körde 10.000 mil med min 2.0T steg 4 som i princip är samma sak som steg 3 på T4:an utan några som helst problem förutom att jag fick byta koppling då 2.0T har en klenare men blir det problem så är killarna på autotech väldigt trevliga och hjälpsamma.
Användarvisningsbild
av hixen
okej, låter ju kanon! Tack för svaret!
Användarvisningsbild
av gaggi77
T4 01-03 har 83mm borrning, dessa bör man ej köra över 260hk i längden då cylindrarna spricker med tiden. Motorn tål även den ca 300hk om man vågar chansa med de tunna fodren. 14T turbo med #5 avgashus
Användarvisningsbild
av hixen
okej, har nog läst det någon annanstans när du nämner det.. Men ska nu på tisdag förhoppningsvis kolla på en -02 ist,
Men Låter som en liten miss från Volvo iaf..

Men om man har kvar orginal DP sen sätter racekatt och 2.5 system och steg 2 chip borde väl det minska mottrycket (eller iaf minska slitage på turbon?) och ge ganska bra effekt skillnad eller? och kanske inte skadligt mot motorn som du säger?

Tacksam för så många svar som möjligt!!
Användarvisningsbild
av s40mannen
Jag kör A-tech Steg 3 på min 2.0T -03a. Det fungerar hur bra som helst, aldrig haft några problem med bilen. Dock så tänds motorlampan pga. att racekatten lurar den bakre lambdasonden lite vilket gör att den tänds. Men den tänds kanske en gång i månaden/varannan månad och jag pluggar bara in laptopen och släcker den själv så är allt som vanligt igen. :)

Annars kan man köpa en lambda distans som ser ut som en hylsa som sätts mellan caten och bakre lambdan så blir den inte lika känslig.

/Simon
Användarvisningsbild
av hixen
men jag mottar gärna så mycket information om det här med trimning som möjligt, så alla upplevelser med prestanda, tips osv uppskattas!
Nästa elbil från Volvo?

Ny EX40 på gång, man släpper den […]

Dolda Vinkeln...

Eller dom som marknadsförde skiten, algoritme[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Du glömde energiekvationen att varje liter be[…]

Tysta sommardäck V90

Det är väldigt missvisande att jämf[…]