Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kojje
cul8r skrev:Man tackar för det snabba svaret :)
Har ny fråga nu när jag är ändå igång ibland känns det som den laddar dåligt på 2:an men mest på 3:ans växel kan mangetventilen "klicka" imellanåt hoppas ni förstår vad jag menar. :)
Du får ett högre laddtryck på 3:an än på 2:an från programvaran i bilen för att skona drivaxlar mm.Har du därimot ett laddtryck som pendlar upp och ner när du drar på 2:ans växel är det mycket möjligt att magnetventilen spökar.
av Kojje
Nightmare89 skrev:Lånar tråden lite när vi ändå snackar trim eller turbo eller vad^^

Finns det nåt sätt att se fall ens bil e trimmad?
Som tidigare svar är det enklaste sättet att kolla med en laddtrycksmätare,Eller om du känner någon med en chippad 2.0T provkör den och kör sedan din egen är den inte chippad är det ganska stor skillnad man kan säga att en orginal 2.0T ger en knuff när du laddar på som sedan sakta dör ut på en chippad 2.0T känner man att turbon fortsätter att ladda på ett helt annat sätt även upp på de högre motorvarven.
av cul8r
Bilen är inte chippad men får inskaffa en laddmätare och kika :) känns som den laddar bättre på 2:an än 3:an men det kan ha med utväxklingen att göra, inte samma skjuts som 2:an.
Nåt bra ställe att inhandla mätare på nån :idea:
Användarvisningsbild
av gaggi77
Nightmare89 skrev:hm nä min bil har ingen sån mätare kan man installera det? utan att man pajat nåt på en s40 2.0T 98? :-)-) :roll:
Det är enkelt att installera!
Användarvisningsbild
av gaggi77
cul8r skrev:Bilen är inte chippad men får inskaffa en laddmätare och kika :) känns som den laddar bättre på 2:an än 3:an men det kan ha med utväxklingen att göra, inte samma skjuts som 2:an.
Nåt bra ställe att inhandla mätare på nån :idea:
Webshop, biltema kanske...
Användarvisningsbild
av Nightmare89
gaggi77 skrev:
Nightmare89 skrev:hm nä min bil har ingen sån mätare kan man installera det? utan att man pajat nåt på en s40 2.0T 98? :-)-) :roll:
Det är enkelt att installera!
Låter nice det vet du nån sida som beskriver det eller nåt? för aldrig hålet på med just mätare
av cul8r
Go kväll
Installerad en mätare idag resultatet blev bra :D
Laddar 0,5 1-2:an 3-4:an 0,5-0,7 gissar detta är normala värden på en otrimmad 2.0t
visar -0,3 vid tomgång är detta korrekt?
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]

Dolda Vinkeln...

Det förklarar saken 🥴🫡