Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som topic lyder, har varit problemfri i ett år tills nu.

Under denna vecka så har motorn en betett sig som den ska :-(O)

När man står på tomgång (varm eller kall motor) så kan motorn "hacka" till så det rycker i bilen eller varva upp av sig själv på tomgången mellan 1500 till 2500 varv?

Även när man kör motorväg så kan det ibland "hacka" till så detta "ryck" kommer utan att man gasar till.

Tycker mig höra ett svagt tickande när man lyfter på motorhuven men så kanske den alltid har låtit?

S40 T4 -99. 20000 mil ganska precis.

Vad kan dessa fel bero på?
Sedvanlig service såsom bytta tändstift, luftfilter är gjort? Bränslefilter?

Motorn kan ticka lite ja, dels har det med insprutet att göra som kan ge ifrån sig ett tickande ljud, och en motor som har några mil på nacken går inte knäpptyst. Lite tickande ventiler är relativt ofarligt! Men som sagt, allt måste ju bedömas av någon som har känsla att höra vad som är fel och inte...
Ja det kan ju vara allt från att det är skit någonstans i bränslesystemet, till att någon grej börjar ge vika. Hur gamla är tändkablarna? har du testat att tanka i etanol eller någon motorrengöring? Stiften kan ju se fräscha ut, men vara i sämre skick än man tror. Vad är det du har hunnit kolla?
Lite sent svar nu kanske...
Va inne på verkstan med bilen som inte hittade några felkoder och gjorde en felsökning på 2 timmar. kollades bränsletryck m.m. allt var perfekt.

Dom gjorde även rent tomgångsmotorn och efter det så upplevdes den mycket mer stabil i tomgången!
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]

Dolda Vinkeln...

Det förklarar saken 🥴🫡