Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Jag har ett knäppande ljud som man tydligast hör på tomgång både när motorn är varm som kall.. såvitt jag kan höra så kommer det från utrymmet mellan block och torped. knäpper med ojämna mellanrum och låter lite som en värmereaktion mellan metaller.. ökar eller minskar inte iom att man kör men hörs bara utifrån eller om man tex kör med rutor nere i låg fart..
Behöver lite förslag på vad detta kan vara.. Hur som haver så funkar allt som det ska och bilen går perfekt på alla sätt i övrigt..

Tacksam för svar!

Mvh Kenneth
Hej, jag har en V40 1.8 (volvomotorn) -00 och på tomgång och när motorn varvar så låter det som ett tickande ljud. eller att ett kugghjul kuggar till hälften och sedan rammlar ner igen. Detta är det hydraliska kamhjulet som är slitet . Denna förklaring har jag fått av en Volvo reparatör, kamhjulet kostar 1500 spänn på Volvo.
min knäpper liknande med har vart o kollat på det ska kolla nogare men är det inte så att det är värmesköldarna till turbon ,mm som knäpper när dom blir varma respektive kalla? eller så är det greröret ,dovnpipe som knäpper

du har annars inte fått en fel kod?
jag upptäkte mit ihop med fick en fel kod p0171 =to lean bank1 får för lite
altså den märker en av en syreförändring i avgassystemet mellan dom 2 lamdorna
ska kolla mitt i dagarna så jag inte har sprica i avgassystem eller grenrör......
är mest troligt att jag har en sprica nånstans :x :roll:

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]