Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Shift
Tutan i min s40 fungerar inte, eller snarare kontakten i ratten verkar inte fungera, för den tutar om man kör den på larmet. Kan man öppna upp ratten och kolla kontakterna, utan att få en airbag i ögat? :roll:
av AndersV40
Jag skulle inte rekommendera att pilla med krockkuddarna om du är osäker på vad du gör. Även om batteriet är bortkopplat så måste du ändå plocka bort kudden. Tänk på att det är explosiva saker. Verkstäderna får inte ha kuddar i lager på grund av det.

Har haft samma problem på min bil och jag lämnade in den. Kostar en del att byta kontaktstycket men det sparar jag in genom att reparera saker som jag kan med istället. Min åsikt är att vissa saker bör och ska en verkstad ta hand om.
Användarvisningsbild
av Fisch
Det sitter två stycken torx på baksidan av ratten, skruv bort de och plocka bort kåpan och demontera airbagen så kommer du åt. Jag hade exakt som dig tidigare i somras. Lägg av minuskabeln ett par minuter innan du börjar, annars får du tänds airbag-lampan tro mig :wink:
av Shift
Tack för tipsen! Men Fisch, vad behövde du göra för att fixa felet? Oxid på kontaktytorna eller?
av Tartryffel
Shift skrev:Tutan i min s40 fungerar inte, eller snarare kontakten i ratten verkar inte fungera, för den tutar om man kör den på larmet. Kan man öppna upp ratten och kolla kontakterna, utan att få en airbag i ögat? :roll:
Finns det inte en säkring som tar just tutan i ratten (och nånting mer) men som låter larmet fortsätta använda tutan? Rätt säker även om det var ett tag sen.
av Shift
Ja det har jag också hört kan vara en orsak!
Har dock inte hunnit demontera tutan ännu. Men det kommer :)

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]

Om du orkar kan du leta i sprängskisserna p&a[…]