Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan! Jag har ett ganska så irriterande problem. Det är så att bilen "sjunger" "brummar" högt när man kommer upp i hastigheter över 50 km/h. Jag har vart in på verskad idag och bytt höger hjullager fram eftersom att jag tyckte mej höra att oljudet kom från den sidan! Men oljudet är fortfarande kvar, det sjuka är att det tystnar helt när jag belastar höger hjul.(typ vid vänster svängar)
Så jag skulle behöva några tips på vad det kan vara för fel?? Slitna bromsklossar? Dålig hjulinställning?
Är det någon som har eller haft samma problem så tar jag mer än gärna emot tips.
Mvh
macke3 skrev:Jo jag försökt kolla rätt så noga men hittar ingenting. Det där med stötdämparna hur tänkte du då? Är lite nyfiken, för dom är rätt så mjuka faktiskt! Men inte så däcken tar i karossen
Kolla om stötdämpare är inte lös. Det finns en mutter på den när du öpnar huven så ser du. Annars vet jag inte, Om jag kommer på nåt så skriver jag till dig.
Byt det andra hjullagret också. Det behöver inte vara höger sida bara för att det tystnar vid vänstersväng. Hade en gammal Saab som visade alla tecken på att vänster hjullager fram var kass. Men efter många byten och tester kom jag fram till att det var höger sida iallafall.

Man kan aldrig vara för säker på hjullager!
Felaktig hjulinställning kan göra att däcken blir dåliga så eventuellt skulle ju båda dina uppsättningar däck vara dåliga.
Hade dålig hjulinställning på min vilket gjorde bakdäcken "taggiga" och det förde ett jäkla oväsen.
Känn med handen längs med däcket. Först på ena hållet sen på andra. Går det lättare på ena hållet men att det känns som att det tar i på andra har du nog dålig hjulinställning.
roberte skrev:Byt det andra hjullagret också. Det behöver inte vara höger sida bara för att det tystnar vid vänstersväng. Hade en gammal Saab som visade alla tecken på att vänster hjullager fram var kass. Men efter många byten och tester kom jag fram till att det var höger sida iallafall.

Man kan aldrig vara för säker på hjullager!
Ok tack för svaret! Jag får prova byta det så får vi se :-)-)
Tomas88 skrev:Felaktig hjulinställning kan göra att däcken blir dåliga så eventuellt skulle ju båda dina uppsättningar däck vara dåliga.
Hade dålig hjulinställning på min vilket gjorde bakdäcken "taggiga" och det förde ett jäkla oväsen.
Känn med handen längs med däcket. Först på ena hållet sen på andra. Går det lättare på ena hållet men att det känns som att det tar i på andra har du nog dålig hjulinställning.
Tack för snabba svar! Vinterdäcken är nya så det är inte dom, men jag får pröva byta andra hjullagret och sen göra en hjulinställning!

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]