Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#252979
Tjena!

Tänkte höra med er som kan de här sakerna, rätt nybliven ägare till en V40 T4 -98, har uppstått ett litet problem som jag inte upplevde fanns där från början, när man accelererar framförallt på 3an och 4an då jag märkt det mest iaf, och kommer upp runt 4000-4500 rpm, så "blurrar" eller småhackar den lite i accelerationen, väldigt smått/fint men blir inte den där jämna accelerationen med full kraft, precis som den inte hinner tända på ngn cylinder/inte hinner få in bränsle riktigt, eller något sånt, men som sagt, jag kan inte detta, så jag tänkte höra med er som kan, blir väl lämna in den på felsökning med snikna volvo ska väl ha 800 spenn bara för att stoppa i den där kabeln, så är det någon som har en bra idé som man kan testa här är det ju mer värt!

tack på förhand

mvh
johannes
#252998
Kanske bränslefiltret börjar bli igensatt. Om det gått långt så byt sen kan du ju slå i en burk sån där injektioncleaner akut det kan hjälpa ibland. Är bilen servad efter boken så bör ju stift och filter vara bytt som det ska. Tändkablarna kan ju också bli dåliga med tiden och dom ingår inte byte av i någon service tror jag.
#252999
ah, tack för tipsen!

hittade en tråd som verkar behandla ämnet något
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 18&t=24949
skriver lite om bränsle, jag köpte bilen i julas, tankade då 95 2 tankar, men efter det läste jag lite och folk tipsade om 98, så har testat lite v-power och nu senast 98, det känns ju lite som att problemet har uppkommit i samband med soppa-byte, kan det vara så att tidigare ägare alltid kört 95 och att bilen "gillar" det och blir lite vresig nu när den helt plötsligt får annat? (för annars borde det väl vara tvärt om att den ska gå bättre på 98)

som sagt, är värdelös på sånthär så sitter och gissar lite.
#253010
Hejsan! Det kan inte vara så att styrboxen är trasig?! Jag tror dom brukar bete sej så när dom är dåliga. Sen vet jag att just t4 -98 hade problem med just dåliga styrboxar. Men hoppas att det är något annat som förhoppningsvis är lite billigare att åtgärda.
Mvh Macke3
#253143
Min v40 2,0t började hacka vid 3000/rpm och när man körde man körde lungt.

En polare sa till mig att det är rätt vanligt att Tändspolarna brukar gå sönder så jag provade att byta en av dem och nu fungerar den perfekt och hacken e borta.

Så testa att byta någon av tändspolarna...
#329542
Tjena hade samma problem som du! Felsökte och fick fram att det var magnetventilen som har och göra med laddtrycket. Den sitter vid luftburken, med tre slangar plus en tvåpolig kabel. Bytte den. Och vilken jävla skillnad!!! Känns som om det kom in 50 nya hästar i stallet... :wink: 523:- på volvo.

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]