Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Diabolo
Hej! Har sett att det finns liknande trådar men ingen som exakt besvarar min fråga.

Jag har en S40 2,0T -02 som gått snart 11000mil. I dagarna har jag bytt Skivor samt belägg bak och belägg fram.
Redan innan hade jag samma problem som flera andra, pedalen var hård att trycka ned. Detta kvarstår efter bromsbytet. Dock tar bromsarna bra när man väl tar i. Jag vet inte riktigt när bromsvätskan byttes senast. Någon som vet hur mkt vätska det ska va i behållaren? Under locket sitter ju som en gummimuff och den är helt nedsänkt i oljan/vätskan. Kanske bara dags att byta vätska? Eller kan det va nå annat?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nivån i behållaren skall ligga mellan MIN och MAX. Ligger den nära min så bör du kontrollera så att du inte har slitna bromsbelägg innan du fyller på till max, annars kan det rinna över då du trycker in kolven i bromsoken.

Vet du inte när vätskan är bytt så hade jag börjat med det. Det rekommenderas ju vartannat år.
av roberte
Behöver du trycka onormalt hårt på pedalen? Kanske något med bromsservon som spökar. Om du trycker ner pedalen och sedan startar motorn så ska pedalen sjunka ner efter någon sekund.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!