Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej..har en v40 97 1.8 jag byte ena ok bak och luftade som man ska göra allt frid och fröd tills jag trycker på kopplingen och
den tar inte som förut, om jag kör startmotorn med kopplingen nere och växel i så vill bilen driva framåt.

vad är problemet......måste jag lufta kopplingen oxå...

Hur gör man det????
kan någon hjälpa mig med tips!!!! bor ute på landet och är beroende av bil i morgon bitti......

mvh.....luis..
av Frigge
Troligtvis beror det på att du fått för lite vätska i behållaren när du luftade bak. Enklast om man är ensam vid en luftning är att lufta systemet bakifrån,använd en oljekanna fylld med bromsvätska o en slang på röret.
Sätt slangen på luftnippeln på manövercylindern,öppna den o pumpa i bromsvätska den vägen.

/Fredrik
av luis
Frigge skrev:Troligtvis beror det på att du fått för lite vätska i behållaren när du luftade bak. Enklast om man är ensam vid en luftning är att lufta systemet bakifrån,använd en oljekanna fylld med bromsvätska o en slang på röret.
Sätt slangen på luftnippeln på manövercylindern,öppna den o pumpa i bromsvätska den vägen.
hej tack för svaret.....men om man ska lufta själva kopplingen.

(slavcylindern) är det bara öppna nypeln eller hur ska jag göra????????

mvh...jojje.....
Användarvisningsbild
av Sparkz
Se till att nivån är på max, vätskan till kopplingen tas ut ganska högt. Prova först att trycka tillbaka kopplingsarmen så du trycker tillbaka vätska upp i behållaren. Tryck in den snabbt och släpp långsamt. Har luften kommit in uppifrån brukar det räcka att göra så några gånger.
Luftar man "som vanligt" måste man trycka luften neråt, det blir lite svårare eftersom röret är grövre än bromsrör. Därför är det lättare att lufta bakvägen med oljekanna eller en stor injektionsspruta med slang. Tvätta ur oljekannan ordentligt först, olja förstör packningarna i kopplingscylindrarna.
Koppling föll i golvet

Detta hände mig april 2023 med min 2017 Volvo[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öpp[…]

Bifogar bild från instruktionsboken.

Oljeläckage V70n 2001 2,4t

Hej på er! Första gången jag post[…]