Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag bytte ut båda oken bak idag tillsammans med skivor och bromsbelägg. Det blev stor skillnad. Nu visste jag förvisso att mina ok bak var risiga och tyckte det var lika bra att byta allt medan jag ändå höll på. Hur som helst, det är lätt att kolla om oken är i bra skick och jag tycker att du ska göra det ifall du inte är nöjd.
Gandalfi skrev:Min är exkat likadan med, trodde det var slangarna som var gamla och svällde vid belastning. Så jag bytte slangarna fram, oken, skivorna och beläggen byttes för ca 300mil sedan...men det är likadnat ändå. Kommer jag i runt hundra och panikbromsar så bara gliiiiider bilen mot ett stopp, och när den är nere runt 35, 40km/h så bromsar den så att ABS:en börjar jobba lite. Var ute och testade för fullt igår efter slangbyte och luftning av alla fyra kretsarna. Det slutade bara med att det stod två kraftiga vita rökpelare från varje främre hjulhus och det stank bränd broms. Får väl också ta och kolla bromsservon, för så dålig bromsverkan kan man ju inte ha på bilen.

Har vi ännu ett Volvofel???

Mitt problem är löst.

Hade fyllt för lite västka i systemet, enkelt fel denna gång. Nu nyper bromsarna som aldrig förr och pedalen är stum och fin.
Tjena! Nu testade jag en V40 2.0T 2000 och kom fram till att "nypet" i mina bromsar nog inte är så dåliga.
Det som jag dock märkte skillnad på var att bromsarna på denna bil tog fortare eller högre upp trots att beläggen på denna bil var mer slitna. Men detta kan kanske variera från bil till bil?

Nu får det vara som det är, för bättre blir det knappast.

Toyota har 10 år eller 100.000 mils batterig[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ja dina prylar håller gott skick. Hoppas du[…]

SKF vänster drivaxel montage.

Hur ska den kunna åka ur lådan s&arin[…]

Här får du lite att läsa :-) Har[…]