Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan,

Har problem med min V40 T4 -98 som i 19 fall av 20, startar med väldigt ojämn tomgång när den stått ett tag.
Har bilen stått över t.ex. kvällen går den ojämnt första 40-60 sekunderna, och blandningen är väldigt fet (avgaserna innehåller väldigt mycket bensin) om man känner/luktar på dem.

När bilen dock körts så den kommit upp till arbetstemp och man stänger av den för att sedan slå på den (inom loppet av ~20 minuter) så startar den och den går jämnt och fint (dock kan man behöva hänga ett tag på startmotor innan den startar - 3-4 sekunder ibland. Svårstartad är den att tillägga även när den stått över kvällen).

Lambdalampan har tänts ett par gånger senaste veckan och felkoderna är P0138 och P1031 (dvs, främe och bakre lambdasond ger hög respektive låg spänning). En uppmätning av avgasvärdena (CO, O2, HC, Lambda) visar dock att alla värden ser okej ut, och även avläsning av lambdasondernas spänning via OBD-interface'at ser ok ut.

Är som sagt inga problem alls (bortsett från att den är lite svårstartad) när den är varm, men just när den stått ett tag så går den ojämnt på tomgången.

Har kontrollerat insug med startgas och även bränsletrycket är kontrollerat och bra. Bränslepump är bytt för ett halvår sedan ca. och likaså stiften. Stiften såg även bra ut.
Hej,

Tack för svar!
Testade nolla felkoden jag fick för främe lambdasond, och då kom felkoden om bakre dagen efter.

Hur många tempgivaren sitter det i S/V40? Har färddator och digital tempavläsare på instrumentpanelen, och den beter sig inget konstigt. Men ECU'n kanske hämtar data från en annan givare än den som går dit?
Det som är konstigt är ju att den verkar choke'a för mycket när bilen stått länge. Och ju längre tid den stått, desto mer choke'ar den (då det tar längre tid innan tomgången blir jämn beroende på om bilen stått länge).

Öppnar kallstartsventilen mer om det är -20 och bilen stått över natten, än om det är 0 grader?
Kollade nu, och det är endast bakre lambda (diagnostik-sonden, dvs. inte regler-) som indikerar.

Kan även tillägga att när man kör och gasar på lite och sedan kopplar ur, och låter motorn gå ned på tomgång, så dyker varvtalet ned till runt 200-300 för att sedan gå upp på en gång till 700~800 igen. Kopplar jag ur MAF'en så går den jämnt och fint ned till 700~800.

Testade starta bilen idag med MAF'en urkopplad men det var samma ojämna tomgång och väldigt mycket bensinlukt i avgaserna.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]