Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Severin
fraazze skrev:Nu har jag beställt en ny ring kommer i morgon. Återkommer med svar om hur det gick i morgon kväll
Har du bytt ringen?

*Nyfiken*
av juste
fraazze skrev:Jag har ett litet startproblem med min bil. Det är så att var 6:e gång jag ska starta bilen så tänder motorn typ 1-sekund sen dör den. Då slår jag på tändningsläget och väntar på alla lampor ska släckas sen tillbaka till radioläget och sen startar direkt då vill den starta helt plötsligt. ??:-/ Och det här lustiga problem dyker alltid upp 2 gånger i rad efter 6 felfria starter. ?:-/ Visst kan man leva med det men det är väldigt frustrerande!! Är det någon som upplevt samma sak eller kan tänkas veta vad det är så hade jag varit väldigt tacksam.
När min bil var ny hade jag ett liknande fenomen. Den gick att starta utan problem ca 10 gånger, men ibland så tände den bara till och gick i ½-1 sekund och dog sedan. Kunde hända max 2ggr i följd. Sedan startade den som vanligt igen kanske 10 ggr till innan problemet återkom. Ingen felindikering. Vid första "nybilsservicen" hittade servicemannen någon info i Bilias databas och styrboxens program uppgraderades. Efter detta har jag aldrig haft problemet igen. Det är snart 10 år sedan så jag kommer inte ihåg alla detaljerna. Har ditt problem alltid funnits eller har det kommit nu.
/peterj
av fraazze
Jag köpte bilen i december och körde 3-4 veckor problemfritt sen helt plötsligt bara kom det. Jag har varit inne på styrboxen innan och varit på väg att uppgradera den på volvo men 98:ans styrbox verkar inte gå att uppgradera utan att det ger upp helt. Volvo säger att det funkar på vissa 98:or men risken är överhängande att bilen står kvar och skulle det hända så står man med en räkning på ca.7000kr för att få den bytt. Så rik var jag inte vid det tillfället. Inte för att det kan skilja så in i helvete på andra 98:or. men då vet jag ju nu mer eller mindre vad som e fel. Får försöka luska ut mer. Jag tackar och bugar för hjälpen :-)-) Förresten vet du vilket program som din styrbox uppgraderades med?
av juste
Tyvärr så har jag ingen aning om vilken programversion som laddades ner i min styrbox. En ide är kanske att försöka att hitta och fråga en tidigare ägare av din bil om felet har funnits där hela tiden. Det borde det väl ha gjort om det är styrboxen. Om det har kommit på senare tid så lutar det mer åt en "ålderskrämpa" och bör sökas utanför styrboxen.
/peterj
av fraazze
Jag ska lämna in den efter midsommarhelgen så får man se om dem hittar felet. fråga en tidigare ägare är ju inte lönt så ärlig brukar dem inte vara. Men tack för hjälpen så länge i allafall :)

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]