Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min koppling har plötsligt börjat ta långt ner, hela kopplingen byttes för ca 3000 mil sedan. Bilen har idag rullat 14.700mil, så jag tänkte direkt att slavcylindern gett upp. Då brukar ju ett av symptomen vara att kopplingen inte jobbar som den ska, men så gick jag in i bilens historik och kollade av reparationsrapporten från Volvo och där står det att de även bytade Manövercylinder. Alltså i samband med kopplingsbytet, den heter Manövercylinder (VO 8667661), är det samma sak som slavcylinder???

För i så fall är det ju nåt annat som spökar eller så har den kanske gett upp igen, kopplingen har hitills funkat perfekt och jag ligger inte och slirar på den....
Ahaa :shock: jag bytte precis slangar fram och luftade alla fyra kretsarna.....kan då kanske smugit in luft i kopplingkretsen?? Hade ingen aning om att det var samma system. Kanontips som jag genast ska kolla, tackar. Återkommer med resultat.

//Fredrik
Det var för lite vätska i behållaren, nu tar kopplingen som den ska och bromsarna nyper precis så som jag ville efter bromsslangbytet.

MEN!! Jag sölade lite med bromsvätskan och stod och torkade rent locket till behållaren, kom då till att läsa texten på locket......där står det att man bara ska använda DOT 4 vätska. Jag har fyllt hela systemet med DOT 5.1, varför?? Jo för när jag skulle kolla när vätskan senast var bytt så kollade jag i historiken och där läser jag att bilen var inne på Volvo i Haninge i november förra året, och då bytade Volvo bromsvätska. Det står i specen, Paket byte bromsvätska, Bromsvätska DOT 5.1 (LO 9437431) Ant 1.25. (I)

Så därför fyllde jag på med DOT 5.1 när jag bytade slangar och ok...inte fyller väl Volvo fel?? eller? Ska jag behöva tömma hela rasket nu och fylla med DOT 4.....det känner jag INTE för!!

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]