Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av biltjejen
Efter att jag bytte strålkastare har en varningslampa börjat lysa lite nu och då. Kommer nu inte ihåg exakt vad det står att den betyder, men det står nåt luddigt om "motorns tändnings- och elektriska system" eller nåt. Hade problem för nåt år sedan med att bilen gick dåligt som fn (snarare hoppade fram än rullade) och då lyste den lampan. Då var det en givare som gett upp och bilen höll näst intill på att sota igen. Bytte den och bilen har gått som en klocka sedan dess. Nu har alltså samma lampa börjat lysa igen efter strålkastarbyte. Bilen går dock bra och lampan lyser inte heller hela tiden. Den tänds efter cirka 2 km körning, om jag stannar och slår av motorn i 1-2 minuter slocknar den och tänds sedan igen efter några km. Trodde det var givaren igen, kanske blev lite påfrestande under strålkastarbytet eftersom det blev en del "tändning på/av" osv. under ikopplingen. Så, öppnade och rensade (försiktigt-jag vet 8) ). Då var lampan svart i kanske 5 mil, men nu har den börjat likadant igen. Vad tror ni???? Är det dags att byta givare igen? Något annat? ?:-/
Användarvisningsbild
av Tomas88
Antar att det är motorlampan du menar. En orange lampa med en liten symbol som liknar en motor.
Att denna lampa lyser kan betyda en massa saker.
Funderar på om du kan varit emot någon kabel eller nåt så det blivit glapp när du bytte strålkastaren.
Tyvärr är nog detta det enda du kan kontrollera om du inte har en felkodsläsare.

Hade själv problem med att motorlampan lyste lite till och från med allt tätare intervaller. Min bil gick också helt perfekt. Fick felkoderna utlästa och kom fram till att främre lambdasonden behövde bytas.

Men som sagt så är du nog tvungen att läsa ut koderna för ska man byta saker på chans så kan det bli dyrt.
av biltjejen
Problemen fortsätter...
Har testkört lite mer för att försöka se när lampan egentligen tänds. Det visar sig att om man ligger o kör på högre varv (ca 3000) tänds den inte, men om man t.ex står på tomgång (räcker med kort stund vid t.ex. rödljus), eller kör på lägre varv så tänds den. Den slocknar dock inte om man kör på höga varv efter att den en gång tänds, då är det bara att slå av o på och sedan köra på högre varv. Nu har det också tillkommit ett "tjutande" ljud. Vet inte om det finns någon samband eller om det är slumpen, har iaf inte hört det tidigare. Ljudet försvinner/blir lägre när man lägger ur växeln :shock: , att enbart trycka ner kopplingen gör ingen skillnad. Börjar ge upp, snart får den rulla till skroten. :evil:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Tjutande ljud som verkar komma från växellådan... Kolla så att det finns tillräckligt med olja i växellådan.

Ang motorlampan har jag inget bättre råd än att läsa ut felkoder.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]