- tor 04 jun 2009, 01:09
#294066
Hej, har en V40 -96 som jag har problem att starta sedan en tid tillbaka.
Batteriet är bytt sedan ett år och bilen är nyservad med nya tändstift, olja och luftfilter.
Problemet började för någon månad sen innan bilen blev servad.
Det som händer är att det kommer ett klickande ljud men startmotorn drar inte, precis som om batteriet skulle vara dött. Den går även att starta utan problem med startkablar men ibland får man hålla nycklen i startläget en bra stund innan den tänder. Efter detta fungerar den utmärkt ett par timmar framåt för att sedan behöva startas med startkablar igen. Så detta skulle ju tyda på att batteriet går ner sig av någon anledning, dessutom får jag skriva in koden till stereon varje gång oavsett hur jag startar. Provade därför även att koppla bort batteriet när jag parkerade utan någon framgång.
Efter att jag läst en del här så började jag fundera på antennringen/imobilizern, solenoiden till startmotorn, jordningen till batteriet samt bränslepumpen eller möjligen bränslereläet.
Därför rengjorde jag jordpolerna/punkterna med resultatet att nu kan jag via det batteri som jag har ibland starta bilen efter ett tag, startmotorn går fortfarande inte igång direkt men använder jag startkablar så går startmotorn in direkt.
Bränslepumpen eller reläet känns ju ganska avlägset då den faktiskt fungerar när jag väl fått igång den och samma sak gäller antennringen då den borde bryta efter en stund oavsett om jag kör för egen maskin eller med hjälp av annat batteri.
Kanske ska tillägga att katalysatorn är helt slut och har varit så i 6 månader men ska bytas till helgen. Kan den orsaka detta problem av någon underlig anledning!? Skulle bli mycket förvånad då...
Så min fråga nu är om det finns någon på detta eminenta forum som eventuellt skulle kunna ha en idé om vad det skulle kunna vara som är fel.
Tacksam för svar.
Batteriet är bytt sedan ett år och bilen är nyservad med nya tändstift, olja och luftfilter.
Problemet började för någon månad sen innan bilen blev servad.
Det som händer är att det kommer ett klickande ljud men startmotorn drar inte, precis som om batteriet skulle vara dött. Den går även att starta utan problem med startkablar men ibland får man hålla nycklen i startläget en bra stund innan den tänder. Efter detta fungerar den utmärkt ett par timmar framåt för att sedan behöva startas med startkablar igen. Så detta skulle ju tyda på att batteriet går ner sig av någon anledning, dessutom får jag skriva in koden till stereon varje gång oavsett hur jag startar. Provade därför även att koppla bort batteriet när jag parkerade utan någon framgång.
Efter att jag läst en del här så började jag fundera på antennringen/imobilizern, solenoiden till startmotorn, jordningen till batteriet samt bränslepumpen eller möjligen bränslereläet.
Därför rengjorde jag jordpolerna/punkterna med resultatet att nu kan jag via det batteri som jag har ibland starta bilen efter ett tag, startmotorn går fortfarande inte igång direkt men använder jag startkablar så går startmotorn in direkt.
Bränslepumpen eller reläet känns ju ganska avlägset då den faktiskt fungerar när jag väl fått igång den och samma sak gäller antennringen då den borde bryta efter en stund oavsett om jag kör för egen maskin eller med hjälp av annat batteri.
Kanske ska tillägga att katalysatorn är helt slut och har varit så i 6 månader men ska bytas till helgen. Kan den orsaka detta problem av någon underlig anledning!? Skulle bli mycket förvånad då...
Så min fråga nu är om det finns någon på detta eminenta forum som eventuellt skulle kunna ha en idé om vad det skulle kunna vara som är fel.
Tacksam för svar.
Senast redigerad av 1 v4096, redigerad totalt 0 gånger.