Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v4096
#294066
Hej, har en V40 -96 som jag har problem att starta sedan en tid tillbaka.
Batteriet är bytt sedan ett år och bilen är nyservad med nya tändstift, olja och luftfilter.

Problemet började för någon månad sen innan bilen blev servad.
Det som händer är att det kommer ett klickande ljud men startmotorn drar inte, precis som om batteriet skulle vara dött. Den går även att starta utan problem med startkablar men ibland får man hålla nycklen i startläget en bra stund innan den tänder. Efter detta fungerar den utmärkt ett par timmar framåt för att sedan behöva startas med startkablar igen. Så detta skulle ju tyda på att batteriet går ner sig av någon anledning, dessutom får jag skriva in koden till stereon varje gång oavsett hur jag startar. Provade därför även att koppla bort batteriet när jag parkerade utan någon framgång.

Efter att jag läst en del här så började jag fundera på antennringen/imobilizern, solenoiden till startmotorn, jordningen till batteriet samt bränslepumpen eller möjligen bränslereläet.

Därför rengjorde jag jordpolerna/punkterna med resultatet att nu kan jag via det batteri som jag har ibland starta bilen efter ett tag, startmotorn går fortfarande inte igång direkt men använder jag startkablar så går startmotorn in direkt.

Bränslepumpen eller reläet känns ju ganska avlägset då den faktiskt fungerar när jag väl fått igång den och samma sak gäller antennringen då den borde bryta efter en stund oavsett om jag kör för egen maskin eller med hjälp av annat batteri.

Kanske ska tillägga att katalysatorn är helt slut och har varit så i 6 månader men ska bytas till helgen. Kan den orsaka detta problem av någon underlig anledning!? Skulle bli mycket förvånad då...

Så min fråga nu är om det finns någon på detta eminenta forum som eventuellt skulle kunna ha en idé om vad det skulle kunna vara som är fel.

Tacksam för svar.
Senast redigerad av 1 v4096, redigerad totalt 0 gånger.
av v4096
#294928
Har nu provat bensinpumpen och den fungerar som den ska, bytat jordkabel till batteriet. Mätte också upp batteriet och det håller 12,7 volt vilket borde vara mer än väl eller!?

Så det som verkar återstå är att byta antennringen/imobilizern och eventuellt startmotorn eller solenoiden.
Problemet kvarstår att den inte startar för egenmaskin men med hjälp går den igång. Märkte dock att det tar en stund innan startmotorn verkar dra igång. Kanske är det så att den extra krämen från ytterligare ett batteri behövs för att den ska dra.

Några förslag?
Användarvisningsbild
av Tomas88
#295110
Som klacken är inne på.
När har du 12,7v? Med motorn igång? Avstängd? Avstängd med belastning? Det är väldigt stor skillnad.
Är det 12,7V med motorn på är det inte bra.
av v4096
#295155
Hej,
testade idag med att koppla både en startkabel direkt från minuspolen till jord samt en från plus till startmotorn utan resultat tyvärr. När jag mätte 12,7 volt var batteriet helt obelastat och motorn avstängd, möjligen var innerbelysningen tänd.

Efter mycket letande och provande så börjar jag fundera på om det inte är så att bottenplattan i tändningslåset är boven. Kanske helt fel tanke men då jag idag skulle starta via startkablar igen så tog den inte direkt men när jag tagit ut nyckeln och satt i den igen startade den på första försöket. Kanske helt fel eller?
Men när jag väl fått igång den kan jag som jag tidigare skrev starta och stanna den igen utan problem ett litet tag.

Är det något som är svårt att byta?
av v4096
#295907
Då har jag hittat boven i dramat...
Det var batteriet trots allt, 6 månader gammalt men något stod inte rätt till tydligen, så jag fick ett nytt och nu startar den utan problem.

Mycket testande och bytande blev det men det slutade med en billig historia.
Killen som stod bredvid mig på Biltema där batteriet var köpt jobbade tydligen med batterier och enligt honom kan man aldrig mäta batteriet utan belastning. Om jag förstod rätt så kan det visa full laddning men sjuka direkt när det blir belastat - precis som någon ovan skrev.

Tack för hjälpeni vilket fall!

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]