Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henrik_82
När man låser bilen antingen manuelt eller med fjärren så låser den inte bakluckan. :( Den går att öppna fast jag låst bilen. Larmet tjuter om jag öppnar luckan så det kan det ju inte vara. Jag kan inte låsa bara baklukan manuellt för att låset är fullt med smuts. Har alltid varit så länge jag haft bilen. får ej in nyckeln. Kan det vara det som är problemet? Bakluckan har ju gått ilås tidigare, det var idag som jag upptäckte felet.
Nån som har nån ide vad man kan göra?
Användarvisningsbild
av Sami
Har samma problem med min V40 -96. Upptäckte efter en tid att låsknappen på bakluckan inte fjädrade ut tillbaka till sitt ursprungsläge efter att man tryckt in det och resulterade i att luckan inte låstes. Har tyvärr inte löst problemet mer än att jag drar ut knappen innan jag låser...
av Henrik_82
ok. Jag fixade problemet själv. jag tog bort innerpanelen på bakluckan. då såg jag vad som var fel. Det var staget från centrallåsmotorn till själva låset som hade hoppat ur led. Så nu är det lagat.
När det gäller ditt fall Sami så kanske du kan göra samma sak. det kanske bara behöver smörjas upp om knappen går trögt.
Användarvisningsbild
av Sami
Tack för tips! Jag öppnade upp och rengjorde och smorde upp mekanism men utan förbättring. Kanske kan bero på att plastpanelen (med bakljusen) har spruckit kring låsknappen? Någon mer som har erfarenhet av detta?
Koppling föll i golvet

Detta hände mig april 2023 med min 2017 Volvo[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öpp[…]

Bifogar bild från instruktionsboken.

Oljeläckage V70n 2001 2,4t

Hej på er! Första gången jag post[…]