Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av s40mannen
Har nu lämnat in bilen på service. Personen på verkstan skulle kolla upp lite priser och sedan höra av sig imorrn.

Jag själv ringde till bilia och de tar 2000kr för fläkten och 1000kr för fläkt bladet så vi får hoppas på att han kan laga min nuvarande alt. få tag på en begagnad sådan.

Kan också nämna att kabeln/givaren som hänger löst ska sitta fastmonterad med ett clips på undersidan av kylaren. Troligen därför som du inte såg din, Tomas.

Återkommer.
Användarvisningsbild
av gaggi77
Som ni ser på bild 2 så har själva rotorbladet lossnat. Hur monteras denna? Är det bara en mutter på andra sidan?

Det är bara en mutter som håller proppelern på plats.
Ta av fläckten och fixa det själv...strunta i bilia... :lol:
Användarvisningsbild
av s40mannen
Nu är allt som det ska igen! :)

Jag lämnade in bilen hos Chipdepån/Jospeed i Västerås.
Jag bad dem byta både kylfläkten + innerskärmen i högerframs hjulhus.

Allt som allt gick det på 5000kr jämt.
fläkten 2000kr + fläktbladet 1000kr + innerskärmen 600kr + 1400kr i arbetskostnad (alla delar är original).

Fläktmotorns axel var helt nernött så det gick inte att rädda den tyvärr. Några fästen hade dessutom släppt så det var ingen idé att ens försöka rädda den gamla fläkten. Nu sitter även givaren där den ska!

Inget fläktblad som hänger löst längre inte. :)

Enligt haynesboken så var det bra mycket knepigare att få loss hela fläktpaketet på kylaren från turbomodellerna jämfört med de andra modellerna så jag gav fan i det.

Så nu är det bara till att tuta och köra. :)

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]