Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amie
Sambo lämnade in bilen för felsökning då en lampa i insturmentpanelen lyste och motorn inte riktigt lät som den skulle. De gjorde en felsök på bilia men eftersom deras priser är helt ... så har vi bestämt oss för att försöka fixa den själva (med en del hjälp från vänner).

På felsökningsprotokollet står det;
Vaccumslang bakom insug brusten
Termostat+ givare behöver bytas
Slang EVAP defekt

Vilka reservdelar behövs? Har t ex inte hittat varken vaccumslang eller temp.givare (antar att det är den de menar), har visserligen bara hunnit kolla runt lite på hemsidor efter reservdelarna än men borde ju se vad man letar efter iaf.

Är det alldeles för svårt att byta själv med hjälp av lite mer kunniga och "Själv-hjälps" handboken för V40?

Är kanske helt ute och cyklar men jättetacksam för svar!

MVH
Amie
Användarvisningsbild
av Tomas88
Termostat är i alla fall ganska lätt att byta själv. Givaren bör inte heller vara några problem (Sitter i närheten) placering beror på motoralternativ.
De andra sakerna vet jag inte. Vilken handbok har du? Haynes?

Sen kan det vara bra om vi får reda på vilken motor ni har :wink:

Sen så har jag svårt att få ihop hur Termostaten och de andra sakerna hör ihop.
Hur visar tempmätaren när du kört bilen ett tag?
Användarvisningsbild
av titanskruven
har du inte haynes så köp den! där hittar du lättförståliga beskrivningar till det mesta...
de saker som du nämner är ju bara skitgrejjer att byta... skulle skämmas att ta mer än 200 för att byta detta. Gör det själv istället så lär du dig samtidigt för framtida bekymmer med bilen. Du har säker nån kunnig kompis/släkting som kan hjälpa, eller?
av Amie
Vi har precis köpt Haynes och bläddrat lite snabbt och det verkar stå ganska tydligt hur man gör men hittar inget om vakuumslangar?

Motorn är en 2.0T 16V

När man kört ett tag så visar temp mätaren något lägre än normalt, men marginellt.
av mattiasg
Du kanske kan hitta rätt slang genom att kolla vilken det är som är brusten?
Plocka loss plastkåpan och kolla de slangar som går från insuget. är det svårt att se kan du kanske använda en läkagespray för att se var det händer grejer...

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]