Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har någon upplevt samma fenomen som jag har på min V40, vid hård acceleration så liksom drar den åt höger och vänster. Den ormar sig fram, men bara vid hård acceleration, annars går den hur bra som helst. Den känns instabil i dessa lägen och man får koncentrera sig på att hålla bilen rakt i spår.

Tror stabilisatorstagen på bägge sidor är slut, har ett klonkljud i framvagnen och har beställt nya från mekonomen. Kan detta vara problemet till bilens beteende? Upplever samma fenomen med både vinterdäck och nu sommardäck.
HiTek skrev:Tjenare!

Jag känner igen det där slingrandet till höger/vänster vid hård acceleration i min S40 -04 Classic, är det någon som känner till varför?

Taskiga hjulinställningar?

Tror inte att det beror på hjulinställningen, jag har precis gjort en fyrhjulsinställning och den blev inte bättre med slingrandet till höger/vänster vid hård acceleration.
tar man en T4:a så är dom alltid så. det ligger i hur bilen är konstryerad.
X40 modellerna med turbo har som tidigare talare påpekat en tendens till att orma sig sedan kan ju saker som däck och dålig hjulinställning påverka till att det blir ännu värre.Fjäderbenstag minskar ormigheten finns volvo orginal till X40 men även en del eftermarknadsvarianter en sänkningssats är också effektivt mot detta problem.
Jag har ingen aning om var problemet ligger, men har fått förmig att det härstammar i att drivaxlarnas fjädrande del är olika långa på höger ovänster sida. (eller mins jag fel, för vist har inte dom modelerna stödlager på höger axel)
När jag hade vinterdäck, dubbfria 195/55-15 på min V40 2,0T ormade den sig rejält redan vid måttligt gaspådrag. Men sen jag fick på sommardäcken (205/50-16) är den väldigt stabil, och skall den börja visa tendenser till att orma sig nu så får man gasa rejält...

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]