- tis 05 maj 2009, 18:55
Ja då har man köpt en ny bil istället för tronjänaren 945:an. Så klart tröttnade jag på alla bromsokar som kärvade och bytte bromslangar, bromsokar, skivor plus belägg. Så klart kom det rejält med luft i systemet. Jag har nu luftat som en galning men pedalen känns fortfarande konstig. Tjuvtittade lite på andra trådar angående handbromsen som sägs vara självjusterande.. men den tar inge vidare trots nya ok och belägg. Men hur luftar man egentligen en V40? Skall man lufta med motorn på eller avstängd? skall man lufta fram & bak eller luftar man vänster fram, höger bak, vänster bak, höger fram? Tips tar jag gärna emot.
Märkliga är att pedalen känns hårt när motorn inte är igång men när man sedan ska ut och köra så är den svampig. Antagligen luft. Kan det vara så att den kanske kommer in tjuvluft via de nya bromsslangarna bak? det satt en bricka på de gamla dock fick jag ingen sådan när jag köpte nya bromsslangar så jag återanvände de gamla?.
Så klart införskaffade jag en Haynesbok för V40 men jag blev inte så mycket klokare på mitt problemområde. Allt annat i boken var så klart bra.
Märkliga är att pedalen känns hårt när motorn inte är igång men när man sedan ska ut och köra så är den svampig. Antagligen luft. Kan det vara så att den kanske kommer in tjuvluft via de nya bromsslangarna bak? det satt en bricka på de gamla dock fick jag ingen sådan när jag köpte nya bromsslangar så jag återanvände de gamla?.
Så klart införskaffade jag en Haynesbok för V40 men jag blev inte så mycket klokare på mitt problemområde. Allt annat i boken var så klart bra.