Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ishari
Ska till att byta oljor på min bil! Köpte den nyligen och vill försäkra mig om att den har bra olja osv.

Vilken motor och transmissons olja är bäst till min bil?

Har kollat runt på nätet men inte hittat nått direkt svar!

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av Tomas88
Vilket märke, vilken viskositet eller undrar du om det ska vara mineral, delsyntet eller helsyntet?
Undrar du över märket så kan jag säga att det är helt meningslöst att disskutera eftersom du ändå inte kommer få ett tydligt svar. Alltså alla tycker/tror olika. Är du ändå intresserad råder jag dig söka på tex motorolja. Det har disskuterats ett flertal gånger här på forumet.

Eftersom du inte har turbo så räcker det med delsyntet. Däremot så brukar det inte skilja så mycket i pris på del/hel-syntet och du ville ju ha den bästa sa du. :wink:
Viskositeten du ska ha beror lite på vilken temperatur man kör i men i vårt klimat hade jag kört på 5w-30 eller 5w-40.

Ang växellådsoljan. Är det automat eller manuell?
av Kojje
Till motorn kör volvo själva 10w-40 delsyntet åk till volvo och köp oljan till lådan så vet du att du får rätt olja dumt att chansa för att spara några få kronor.
av Kojje
Helsyntet i en vanlig 2.0??? jovisst vill man slösa en slant så varsegod, volvo kör endast helsyntet i sina fulltrycksturbo annars kör dom delsyntet men dom vet nog inte så mycket om sina motorer.
av Kojje
eccy243 skrev:Vad jiddrar du i? Volvo kör helsyntet om du så kommer in och vill ha oljan bytt i en Amazon! Om Volvo ska byta olja till nån halvsyntet så måste kunden aktivt begära det. Oavsett vad det är för bil.
Finns inget som heter halvsyntet det heter delsyntet och vet man något om motorer så borde man veta att man inte skall köra någon helsyntet i en gammal amazon då gamla motorer kan börja läcka olja lite överallt pga den låga viskositeten och att sådana gamla motorer ej är byggda för helsyntet.Min far har bara varit bilmek på volvos tjänstebil verkstad dom sista 25 åren så han borde veta.
Helsyntet oljor är framför allt för motorer som går hårt och är högvarviga eller överladdade.
Det är roligt att se att folk tror att helsyntet är någon mirakelolja då delsyntet gör jobbet minst lika bra i nästan alla motorer i vardagsbilar.
Ringde för skoj skull den lokala volvohandlarn där jag bor och frågade vad för olja jag skulle få i min 945 ltt om jag lämnade in den för service castrol delsyntet 10w-40 men jag kunde få helsyntet om jag ville,jag frågade varför jag skulle ha helsyntet och svaret blev "en del vill ju bara ha helsyntet nu för tiden men i den bilen spelar det ju ingen roll igentligen".
Så jiddrar jag så är det väl så att volvo jobbar annorlunda där du bor.
Användarvisningsbild
av Fisch
Så du menar att en mineralolja tex 10/40 och en motsvarande helsyntetolja har olika viskositet? Du får väl tippa i en olja med rätt viskositet, spelar ingen roll vad du tippar i om viskositeten är desamma. Beroende på oljetyp har de olika egenskaper, och vissa oljor passar bättre till vissa förutsättningar än den andra. Tänkte främst på att turbobilar (helst) ska ha helsyntetolja. Har du en bil utan turbo - tippa i det du känner dig bekväm med, förutsatt det uppfyller (minst) kravet på olja från tillverkaren.
av mattiasg
har en v40 -98 som ska servas om en vecka. På Volvo skulle de byta till delsyntet men då bilen alltid haft helsyntet ville jag ha det. det kostar mig 70 kronor extra, så ingen big deal...
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

När bytte du oljan in automatlådan sena[…]

V60 sliter däck bak

Har en v60 CC awd'16. 23 tusen mil. Sliter dä[…]

Problem med trafikinformation RTTI

Fortfarande fungerar min utan att något fix […]

Tre år med Volvo V90 CC

Somliga bilar äter inte bormsbelägg p&ar[…]