Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Masaka
Hej!

Jag har ett enerverande problem, som "tyvärr" bara uppstår ibland, med min T4. Volvoverkstaden vet inte säkert vad det kan vara, och kunde inte avläsa något från datorn heller i och med att problemet typiskt nog inte uppstod när de hade bilen.

Det som händer är följande:

1. Jag kör en stund och ska t.ex. stanna eller växla. När jag trampar ner kopplingen flyger varvtalet upp. Verkar vara beroende av hur mycket jag har gasat innan. Vanligen hoppar nålen upp till runt 2500 rpm, men ibland går den ända upp till 4000-4500. Har varit ännu högre vid enstaka tillfällen.

2. När ovanstående inträffar, jag kör vidare och släpper gasen under körning, så håller bilen kvar samma hastighet. Måste bromsa för att kunna sakta in. Har märkt att gaspedalen är "lös" i det yttersta läget precis när man börjar nudda den. Glappet ligger på uppskattningsvis 10-20mm.

3. Efter en stund av ovanstående 2 punkter, börjar den bete sig lite annorlunda. När jag frikopplar går varvtalet upp lite grann, sjunker sedan något långsamt till ca 650rpm för att därefter gå upp till sina vanliga 750.

4. Efter ytterligare en stund fungerar bilen som vanligt.

Har märkt på sistone att den momentana bränsleförbrukningen först sjunker som brukligt när jag stannar på t.ex. rödljus, men efter att ha sjunkit till 0 eller så, så börjar den sakta gå upp igen. Detta utan att jag ens nuddar vid gaspedalen. Kan inte minnas att det har varit så förut.

Någon som har något förslag på vad detta kan bero?
Börjar bli desperat...
av Kojje
Kan nästan lova att det är tomgångsmotorn min var precis likadan och det är inget ovanligt att tomgångsmotorn kärvar och några felkoder fick inte jag heller bytte tomgångsmotor så var problemet löst :wink:
Användarvisningsbild
av Mr H
Kojje, hur kostsamt var bytet av tomgångsmotorn?

Jag misstänker att det är samma problem på min bil, en 2.0T. Kan man byta själv eller krävs ett verkstadsbesök? Är van verktygsanvändare men kan mycket lite om motorer.
av Kojje
Mr H skrev:Kojje, hur kostsamt var bytet av tomgångsmotorn?

Jag misstänker att det är samma problem på min bil, en 2.0T. Kan man byta själv eller krävs ett verkstadsbesök? Är van verktygsanvändare men kan mycket lite om motorer.
Har för mig att priset på tomgångsmotorn låg runt 1.200kr sedan är det lika bra att byta packning oxå men det är en billig variant av papp...det är inte svårt att byta den sitter längst fram till vänster (förarsidan) på motorn under en liten plastkåpa som sitter med en eller 2 stjärnskruv ett tips som ibland kan funka är att skruva loss tomgångsmotorn och spraya i lite 5-56 eller liknande funkar ibland.....Själva tomgångsmotorn sitter med torx-skruv. Tror du fixar det utan problem hör av dig annars så skall jag hjälpa dig bor i Uddevalla.
Användarvisningsbild
av Mr H
Då har man jämn och fin tomgång på "Gulingen"!! Snål som man är så provade jag ditt 5-56-tips först, Kojje. Nu uppför sig motorn som den ska. Återstår att se om tomgångsmotorn börjar kärva igen eller 5-56 funkar som permanent åtgärd på min bil.

Kojje, stort tack för hjälpen och tipset!
av Kojje
Mr H skrev:Då har man jämn och fin tomgång på "Gulingen"!! Snål som man är så provade jag ditt 5-56-tips först, Kojje. Nu uppför sig motorn som den ska. Återstår att se om tomgångsmotorn börjar kärva igen eller 5-56 funkar som permanent åtgärd på min bil.

Kojje, stort tack för hjälpen och tipset!
Brukar funka med lite 5-56 min ville dock inte men i 90% av fallen funkar det fin fint även att upprepa behandlingen flera ggr.....Härligt att man kunde spara ett par kronor för dig :wink:
Koppling föll i golvet

Detta hände mig april 2023 med min 2017 Volvo[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öpp[…]

Bifogar bild från instruktionsboken.

Oljeläckage V70n 2001 2,4t

Hej på er! Första gången jag post[…]