- ons 15 apr 2009, 11:57
Antingen får den fel blandning och/eller så tänder den inte rätt.
Går motortemperaturen upp när du kör den?
Om inte så är motortempgivaren problemet, sitter förhoppningsvis i termostathuset även på 1,8.
Vad jag vet så är det samma signal som går tillmotorstyrningen som till instrumentbrädan, dvs rycker du ut kontkten till den så visar tempen på noll och motorn går uruselt.
Om tempen går upp men inte till hälften av mätaren så är det troligtvis termostaten som är problemet(optimalt ska den peka rakt till höger).
Båda dessa kommer att göra så att motorn få fet blandning, motorn chokas för att den är kall.
Gasspjället kan som sagt också vara felet, som Mattias på pekar.
skruva dän slangklämman och öppna spjället och kolla, är det skitigt så rengör, om du behöver så skruva dän hela gasspjället om du måste, men det borde gå att rengöra det från luftkanalens anslutning.
iaf så myckat att du känner om det är det om är problemet.
Skruva av alla tändstift och kolla hur de ser ut, att de har rätt avstånd på gnistgapet, kolla i manualen för din bil för rätt gnistgap.
och att metallen inte har oxiderat där man ansluter tändkablarna till tändstiftet.
Det kan vara tändkablarna som är dåliga, starta upp den på natten eller i ett släkt garage och kolla om du ser gnistor mellan kablarna. Det kan vara fel på kablarna även om nu inte gnistor hopar mellan kablarna.
eller så kan det vara tändspolen.
Det kan vara någon slang som är sprucken. lyssna efter pysljud och böj lite på slangarna mm.
Det kan vara åt andra hållet också, att den får för lite bränsle.
Kolla bränslefiltret, bränsletrycket och bränslepump.
Styrboxen skulle också kunna vara problemet, men vänta med att felsöka den tills alla billiga fel är kollade.
Testa att kolla upp dessa saker, jag har säkert missat ett antal andra felkällor.
Men ta dem i ordningen som är billigast att åtgärda, jag har försökt skriva dem i den ordningen, så slipper du byta något som fungerar.
Min gissning är att det är tändstiften, tändkablarna eller tändspolen.. men det är som sagt en gissning utan att ha sett bilen.
Lycka till