Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Möjligt.
Det är det svar jag fick när jag pratade med volvo.
Det finns tydligen ett sätt utan att plocka ner lådan... att slipa bort svetsen på växelföraren och ta packboxen den vägen. Kräver mycket kylning och att allt blir rätt svetsat ihop igen...

Inget de rekomenderar...
/m
Nu är bilen inlämnad iallafall. Jag återkommer i denna tråd med hur denna historia slutar ;-// Han snackade iallafall om att de flesta av dessa lådor läcker en aning och att man kan sätta din nån uppsamlingsdel under lådan, men om det läcker för mycket så måste man kanske göra nått större åt det hela.

// Aspire
Nu har jag precis varit och hämtat bilen. Han hade konstaterat att lådan läcker vid växelföraren. Plastkåpan som sitter under lådan är ditsatt eftersom i stort sett alla dessa lådor läcker lite olja på detta sedvanliga ställe. Men min låda läcker också vid damasken och Packboxen. Han hade aldrig sett att en låda läcker här och han hade aldrig bytt denna heller. Han fick iallafall i en hel liter växellådsolja så det läcker ju en hel del (Jag har dock inte fyllt någonting på över ett år) Men hans råd var att hålla koll nån gång per månad och fylla på efterhand. Om det börjar rinna ut mer så tyckte han att jag skulle byta packbox och damask på Volvo. Detta är dock något som kostar en aning för mycket just nu så jag får helt enkelt fylla på och se glad ut nån gång i månaden.

Vad har ni för åsikt? Låter detta vettigt eller skulle ni byta detta för ex antal tusen och slippa läckaget och att fylla på titt som tätt?

// Aspire
Jag funderade påtvå saker till..

Tror ni att det finns ån risk att packboxen går helt åt h-vete så all olja rinner ut till slut (tex när man är ute på en långkörning) eller kan jag tryggt fylla på en skvätt olja i månaden?

Sen undrar jag ifall det finns någon här inne som har koll på prissättningen hos Volvoverkstan för byte av packboxen? Jag misstänker att min lokala Volvoverkstad har en lite egen prissättning där priserna gärna skjuter i höjden innan dom ens har hunnit förbi felsökningen ;-//

// Aspire
Finns det någon härinne som har varit med om att packboxen läcker på växellådan?
Och om någon har kunskapen om vad denna reparation kostar på eran ort så vore jag tacksam om ni vill dela med er om detta.

Angående min fråga i föregående inlägg. Så länge det läcker en skvätt varje dag så går det ju bra att fylla på (då med Biltemas växellådsolja, 34.90:-/litern jämfört med 169:-/litern för Castrololjan) Men om det kan vara så att packboxen riskerar att rasa helt så leder ju detta till lite oro.

Är det någon som har något negativt att säga om biltemas växellådsolja? Håller den samma klass som deras motorolja?

// Aspire

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]