Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av iRonNuke
Hejsan, jag har haft ett klonkade ljud ett tag nu när man svänger. T.ex. om jag svänger vänster och sedan svänger höger klonkar det. Däremot inte om jag gör två vänstersvängar i följd. Det låter som om det kommer bak någonstans, dock osäker. Vad är det som kan vara löst? (Inget i bagaget) ;)

Tacksam för svar!
av N0RBERG
Kan ju även vara fjäderbenslagret. Men självklart kan det vara många andra saker. Mitt tips är att du hissar upp bilen och kollar så allt sitter fast ordentligt. Jag tycker att det borde låta även vid gropar och ojämnheter om tex krängningshämmarstaget sitter löst, och om någon av fjädrarna gått av. Men man vet ju aldrig. Så kolla fjädrarna, och alla delar så att inget sitter löst. Kolla samtidigt att avgassystemet sitter fast ordentligt. Hjälper inte det så skulle jag bytt fjäderbenslagringen om jag vore du.
Sen är det ju alltid en fördel om du skriver vad du har för bil, samt årsmodell.

En länk med lösning på liknande problem http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=389039
En till länk som kanske kan vara till hjälp: http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=207010
Lycka till.
av iRonNuke
Tack för era svar. Nej det klonkar inte när jag kör över ojämnheter. Och det klonkar bara om jag tar svängarna lite hårdare. Gör jag en mjuk sväng klonkar det inte. Trodde också att det var avgassystemet som satt löst, men bakdelen verkar sitta iaf, har känt efter. Bilen jag har är en Volvo S40 T4 -98, gått 8400 mil. Problemet uppkommer BARA om man gör en vänstersväng följt av en högersväng, eller omvänt.

MVH Johan
av SebHjo
Det låter som om det med största sannolikhet är en sliten drivknut, symptomen är väldigt tydliga; klonk vid sväng med fullt rattutslag... Är inte särskilt svårt att byta och drivknutar kostar lite över 1000:-.
av Leonis
fick du i ordning på din s40?? jag måste säga det att jag har exakt samma problem som du. är det någon annan som har vart med om detta och fått klonket till att försvinna??
av iRonNuke
Har gjort en besiktning nyligen och där var det inga fel. Förutom på bromsar o lampor, som nu är återgärdade.. Men klonkandet består. Har ingen aning vad det är, men blev ju inget fel på besiktningen iaf.

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]