Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Britt1959
Har en svårstartad S40 2.0 från 1996. Startmotorn är ny och bilen startar nästan alltid direkt. Men ibland (kanske oftare på sista tiden) så händer ingenting när jag vrider om nyckeln. Inget motorljud alls, fast efter upp till 8-9 försök så har den ändå alltid startat till slut.
Min fråga är om problemet förmodligen blir värre så att jag måste få det åtgärdat, eller om jag bara ska vänja mig vid att bilen är lite nyckfull och fortsätta köra på? På volvoverkstan trodde de på ett ev elfel och jag har fått för mig att det kan bli väldigt dyrt att åtgärda?
av macke3
Hejsan! Jag har haft samma problem som du beskriver. Jag lämnade in min bil på felsökning och väl där kom vi fram till att det var startspärren som slog i pg.a antennringen var dålig(den sitter vid tändningslåset). Då bytte jag bara antennringen själv och nu är problmet borta. Antennringen kostar 271:- på volvo och om du känner någon eller om du är lite händig själv så byter man den på 15 minuter. Jag tror volvo tar runt 600:- för att byta den.
Hoppas det löser sej för dej och lycka till
av macke3
Britt1959 skrev:Tack! Det låter definitivt värt att pröva! Hur mycket kostade felsökningen förresten?
Jag fick felsökningen gratis, men annars brukar dom ta runt 3-700:- Jag föreslår att du åker in på en mindre verkstad och felsöker, dom brukar vara billigare än Volvo. Hoppas det löser sej :-)-)
av mha0221
Jag tror också på "antennringen. Hade samma problem som du beskriver men det fungerar nu kanon igen efter ett byte av antennring.
av Britt1959
Tack så jättemycket båda två för svar! Jag har en liten bra verkstad så nu ska jag prata med dem i första hand.
av fraazze
Britt1959 skrev:Tack så jättemycket båda två för svar! Jag har en liten bra verkstad så nu ska jag prata med dem i första hand.
Jag har liknande problem har lagt ner en hel del. Tacksam för en uppdatering om ev. felsökning
Användarvisningsbild
av Tomas88
Verkar som att min antennring också börjar ge sig.
Ungefär vart femte gång jag skall starta så klickar det bara och så blinkar lampan för startspärren.
Vrider då bara tillbaka till läge 0 och sen kan jag starta igen.

Låter som startspärren, eller vad säger ni?
Kanske ska testa med den andra nyckeln ett tag och se om det är lika dant med den.

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]