Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sweanbrown
Jag bytte kamrem på min v40 1.8 idag och första gången jag skulle handdra motorn två varv så tog det emot men jag drog till ganska så hårt, ja jag är amatör. Satte sedan kuggarna rätt och provade igen, nu gick det lätt att dra runt motorn. Men när jag sedan startade motorn så tickade den som när man har för lite olja. Men oljan byttes också idag (iofs Biltema olja). Har jag skadat ventilerna när jag drog? Dålig olja? En kugg fel? Motorn går jämnt och fint, ryker inte och är inte kraftlös.

Tacksam för svar!
av fraazze
Jag vet att detta låter långsökt men jag har haft min bil i 3 månader v40 2,0T-98. Min bil tickade oxå men det visade sig för några dagar sedan att det var när jag inte satt i bilen så blinkade säkerhetsbältes lampan och då var det reläet som tickade som hördes ända ut. Som sagt långsökt men det var en mindre störig faktor för mig. :-)-)
av sweanbrown
Det var kopplingen som tickade... Slavcylindern havererade och kopplingspedalen gick i botten. Ny slavcylinder är på väg hem! Länge leve internet!

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]