Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
Har nyss införskaffat en v40 t4 -98. Tänkte göra ett oljebyte på den. Vilken olja kör ni med i era bilar (t4) och hur mycket olja måste införskaffas om bytet även inkluderar oljefiltret?
Användarvisningsbild
av ratten
Köp någon 5w40 olja helsyntetisk Mobil 1, Mobil 3000 ( mobil S ), Castrol magnatech, Statoil, Biltema, mm. Bara den uppfyller de kraen som står i instruktionsboken. Sen har jag för mig att det år åt 5,3 l,
Användarvisningsbild
av Fisch
ratten skrev:Köp någon 5w40 olja helsyntetisk Mobil 1, Mobil 3000 ( mobil S ), Castrol magnatech, Statoil, Biltema, mm. Bara den uppfyller de kraen som står i instruktionsboken. Sen har jag för mig att det år åt 5,3 l,
Ok.

Sen är ju frågan; Hur står det sig biltemas olja gentemot dyrare olja typ castrol eller mobil1?!
av Mattias_667
Jag skulle inte våga köra en turbo på så tunn olja, turbon får då fördålig kylning. kör på 10w 40 olja istället. Det har jag i min. Kör 1 000 mils intervaller på oljan. Bilen går perfekt !
Användarvisningsbild
av Fluffen
När olja är varm så är det i stort sett ingen viskositetsskillnad på 0w-40, 5w-10 och 10w-40. Det har iallafall jag lärt mig. :roll:

0w-40 är väl det volvo rekomenderar iallafall...

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]