- tor 20 nov 2008, 08:18
Då borde den billigaste och bästa lösningen vara, att rycka loss bromsoken från bilen, blästra dem, måla dem, sen köpa 4 st kolvar, 8 styrpinnar samt tillhörande tätningar. (Eller är jag het ute och seglar?)
Vart kan få tag i kvalitetstätningar då? Mekonomen? Har Volvo så man kan köpa "original" rep. satser till oken?
(Nu är det så, att det är bara vänster bak bromok som bråkar med mig, men ska man renovera ett ok, kan man lika väl ta alla.)
Sparkz skrev: Ett ok är en gjutjärnsklump, det går ju inte av på mitten för att det kommer från biltema. Det som kan skilja är tätningar tex, jag har varit ute för repsatser med riktigt dåliga damasker. Sprack när jag skulle trä den över kolven :(Tack för tipset!
Ett ok håller så länge damasken håller tätt, så frågan är inte 2 månader eller inte. Snarare 2 år eller 7år.
Handla på biltema och håll ett öga på damaskerna. Med repsatser och en tub bromsfett går det att hålla liv i ett ok hur länge som helst. Bara man gör det i tid innan kolven börjat rosta.
Då borde den billigaste och bästa lösningen vara, att rycka loss bromsoken från bilen, blästra dem, måla dem, sen köpa 4 st kolvar, 8 styrpinnar samt tillhörande tätningar. (Eller är jag het ute och seglar?)
Vart kan få tag i kvalitetstätningar då? Mekonomen? Har Volvo så man kan köpa "original" rep. satser till oken?
(Nu är det så, att det är bara vänster bak bromok som bråkar med mig, men ska man renovera ett ok, kan man lika väl ta alla.)