Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Viper
Har en V40 2.0T -99 där jag nyss upptäckt att det kommer ett knarrande ljud ifrån bakvagnen... typ som en gammal knarrande säng!!

Ljudet uppstår vid körning framåt.. backar man så hörs inget.
Har "ruskat" på bilen när den står stilla och då hörs det väldigt tydligt.
Även vid i / utstigning från bilen hörs det.

Någon som har ett tips på vad det kan vara?

Ska lämna in kärran på koll av ett "smygläckage" av olja från motorn och funderar på att be volvo kolla upp knarret samtidigt.... surt om det blir dyrt.. :(
av Viper
Jodå, x40Nordic har jag testat och fått lite tips... till skillnad från på detta forum :(
av pelle101
Ljudet i bakvagnen kan vara lastgaller om du har sådant...jag skruvade åt mitt & satte tejp på fästena där man trycker in gallret ( de fästena som sitter i ryggstödet) & vipps så var det borta..Testa & hör av dig

Peter
Användarvisningsbild
av henka35
Hej Viper

På detta forum rullar mest riktiga volvobilar.... 8) Inga halvjappsar...
Därav alla problem...(se S60/V70/XC70 och XC90) :(

Hoppas du fick hjälp med gnisset. Man kan ju bli tokig på sådant...

/Henrik
av Masaka
Hej!

Min T4 -03 knarrar den också om bakvagnen. Inte minst när man kör över ojämnheter eller svänger hårt framför allt i låg hastighet. På min bil verkar det vara den främre bussningen på länkarmen som strular. Teoretiskt kan man i detta fall fortsätta köra tills den går helt åt skogen, alltså då bakvagnen blir "instabil". En sådan bussning går på drygt 400:-, men är inte helt lätt att komma åt att byta, så en verkstad lär ta bra betalt för jobbet.
av andezon
prova med att spänna skruvarna till de kort typ momentstagen som sitter varsin sida i bakkant de är fastskruvade med två stycken 16 eller 17 mm skruvar som brukar lossa lite och detta ljud uppstår

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.