Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sannabilägare
Hej!
Har en volvo v-40 från 2000.
För ett tag sedan blev handbromsen allt lättare att dra upp och tillsist så slutade den att fungera.
Fick höra att det troligen var wiren som strulade.
Kontaktade en bilfirma som tittade på bilen och sa att bromswire hö+vä samt bromsok hö+vä behövdes bytas ut, för en summa av 5700 kronor.

Nu undrar jag, kan detta stämma? Har bromsoken något med handbromsen att göra? Är det ett rimligt pris?

Skulle bli så tacksam om någon mer bilkunnig än jag, kan hjälpa mig med detta!
Tack!
Sanna :)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja handbromsen på S/V 40 verkar på de bakre bromsoken.

Jag har dock svårt att tro att både oken och wirerna behöver bytas ut för att få det att fungera. Men det kan ju varit så att mekanikern ansåg att båda sakerna var så dåliga att de bör bytas.

Priset har jag inte så bra uppfattning om eftersom jag inte riktigt vet hur svårt det är att byta wirarna men det brukar löna sig att kolla runt.
av Mutterdragare
Börja med att byta bromsklossarna bak och se till att de inte sitter fast,handbromsen är automatisk självjusterande brukar sällan vara några problem om klossarna är nya och hävarmen är återställd till handbromsen på bromsoket.
Användarvisningsbild
av bjompa
På min bil är de så att dom där armarna eller va man kallar de som wirarna sitter fast i brukar fastna, de löser sej om man smörjer upp dom, dock bara tillfälligt så ja tror de ska räcka om du byter ut dom, för de vart då ingen skillnad när ja bara bytte beläggen.
av Jwinkler
vanligt fel att oken kärvar i armen till handbromsen, går att smörja upp, men i slutändan blir det till att byta..

om det är rimligt eller inte att allt går sönder? hmm jaa varför itne, bara för att kostnaden blir hög betyder det inte att mecken ljuger, han tjänar inte på det i slutändan om de inte är han som äger firman dvs..
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det går bra att smörja upp om man tar loss armen. Gummit som syns mellan armen och oket är bara ett dammskydd, det sitter en tätning till innanför. Märk upp armen mot axeln innan du tar loss den.

En verkstad som ska lämna garanti på jobbet vill ju byta allt för att vara säker på att det ska hålla. Du kan spara en hel del på att pilla lite själv. Se till att allt som ska röra sig går lätt så blir det nog handbroms.
Lambdalampan lyser

Då är det ju bara att plocka fram multi[…]

Justera motorhuv i framkant

Jag testade det högra huvlåset och det […]

Motorstyrningen växlar mellan dessa för[…]

Har lossat rutan och glidskorna var sönder oc[…]