Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ampe79
Hejsan allihopa.

Jag har lite frågor angående min lilla v40.
Jag köpte bilen för ca 4 månader sedan och det känns som den bara strular.
1 min mätare för utomhus tempen visar ständigt på -40 grader.
2 Ibland när jag svänger till vänster kan det "klonka" till typ under baksätet på vänster sida.
3 Den drar som jag ser nu 1.2l milen och jag kärringkör (oftast iallafall ^^ )
4 Det händer att bilen bluddrar till speciellt när jag har 4ans växel i och håller 50km/h.
5 När man svänger känns det mer som att bilen glider åt sidan.
6 Hur kan man enklast tona bakruta? har försökt 3 ggr nu och det går alltid åt skogen.
7 Vad kostar ungefär 13000mila servicen på bilia? Ringde runt igår men ingen visste riktigt.

Sen lite mera fakta.
Bilen har inte blivit servad alls på över 3 tusen mil och han som hade bilen förut körde in i en trotoar kant i 110km/h vilket totalt sabbade en av fälgarna, tänkte på om det kunde ha att göra med styrningen, men vad vet jag inte, typ om det är styrleden eller vad det kan vara.
Tack på förhand

Ambjörn Järpenberg
Användarvisningsbild
av ratten
1. Säkert givaren som sitter bakom fronten vid regskylten unefär.
2. Kan vara krängninsämmarstaget som är kass.
3. Kontrolera så du får upp motorn i arbetstemp, byt annars termostat och testa, kan vara tempgivaren oxå så att bilen går i chokeläge hela tiden.
4. Kan bero på nr:3
5. Fel hjulvinklar, gör en framvangnsinställning.
6. Anlitar ett profs :wink:
7. Vet ej. Men jag skulle gå till någon lokal mek och låta dom göra en stor service på bilen ( Prottokoll finns här på sidan ) med tanke på att den inte är servad på länge. Titta till framvangnen extra noga med tanke på vad som hänt med den.
av mattiasg
Du kan känna dig trygg med bilen när du väl får den fixad.
Har en v40 2.0 98 och då jag skötrer den förhållandevis väl så strular den aldrig. Har inte behövt byta en endaste del förutom slitagesaker...
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]